Vasta viime vuonna toimintansa aloittanut, mutta nopeasti arvostettuun asemaan F1-piireissä kohonnut The Race -sivusto pani Sauber-tallin kuljettajat paremmuusjärjestykseen viimeisten 28 vuoden ajalta.
LUE MYÖS: Sivusto: Lewis Hamiltonin sopimusneuvottelut pahasti jumissa – mestarin asenne jurppii Daimleria, pääjohtaja esitti kovan uhkauksen
LUE MYÖS: F1-kauden startin ylle koronavarjo – Autosport: Australian GP siirtymässä
Sauberista, nykyisestä Alfa Romeosta, tuli marraskuussa Turkissa F1-historian neljäs talli, joka on kilpaillut olemassaolonsa aikana 500 GP-kisassa. Aikaisemmin vastaavaan virstanpylvääseen olivat yltäneet Ferrari, McLaren ja Williams.
Vuonna 1993 alkaneen F1-historiansa aikana talli on ajattanut kaikkiaan 30:tä kilpakuljettajaa, ja The Race -sivuston toimittaja Edd Straw rankkasi heidät kaikki tuoreessa jutussaan paremmuusjärjestykseen.
Straw teki arvionsa niiden suoritusten pohjalta, joita kuljettajat ovat esittäneet juuri Sauberilla ajaessaan. Suoritusten lisäksi huomioon otettiin kuljettajien kokonaisvaltainen vaikutus talliin.
Listauksen viimeiseltä sijalta löytyy argentiinalaiskuljettaja Norberto Fontana, joka tuurasi Gianni Morbidellia kahteen otteeseen kaudella 1997. Fontana ajoi Sauberilla kaikkiaan vain neljä kilpailua.
Vuonna 2000 Sauberilla ajanut Mika Salo löytyy Straw’n listauksessa 18. sijalta.
– Salon ainoa kausi tallissa alkoi vaikealla tavalla, kun hänet hylättiin Australian GP:ssä kuudennelta sijalta käytettyään sääntöjen vastaista etusiipeä. Brasiliassa hän ei startannut kilpailuaan lainkaan, kiitos turvallisuushuolien, jotka aiheutuivat takasiiven toistuvasta pettämisestä. Suomalainen ajoi Sauberille neljä pistesijaa. Pari viidettä sijaa olivat hänen kohokohtiaan, vaikka C19-auto ei ollut niitä parhaita Sauber-paketteja. Talli oli pettynyt, kun hän aktivoi sopimuksensa purkupykälän ja liittyi Toyotan F1-projektiin kaudella 2001, Straw kirjoittaa.
Sauberin historian ensimmäiset MM-pisteet kauden 1993 avausosakilpailussa saavuttaneen Jyrki Järvilehdon Straw arvostaa sijalle 10. Järvilehto ajoi tallissa kauden 1993 lisäksi myös F1-uransa kaksi viimeistä osakilpailua, kauden 1994 päättäneet Japanin ja Australian GP:t.
– Järvilehto varmisti, että Sauber tuli F1:een rytinällä. Hän oli Kyalamin radalla aika-ajoissa kuudes ja oli ensimmäisen kierroksen päättyessä hämmästyttävästi neljäntenä. Maalissa hän oli viides, ja kolme kisaa myöhemmin hän oli Imolassa neljäs. Mutta kausi ei jatkunut samalla tavalla.
– Järvilehdon yritys ohittaa tallikaveri Karl Wendlinger Monacossa johti kolariin, josta häntä syytettiin. Hänellä oli kauden keskivaiheilla vaikeaa, kun Sauber päätyi pehmeämpään säätöfilosofiaan. Loppukaudesta hän esitti taas parempaa vauhtia, vaikka luotettavuusongelmat ja huono tuuri estivät pistesijoitukset. Hänen suorituksensa ensimmäisissä Sauber-kisoissa toivat tallille uskottavuutta, ja siksi hänellä on tärkeä paikka tallin historiassa.
Kolmas suomalainen Sauber-kuljettaja, vielä nykyäänkin tallissa Antonio Giovinazzin aisaparina ajava Kimi Räikkönen on listauksessa viidennellä sijalla.
– Räikkösen F1-ura alkoi Sauberilla, ja se on päättymässä siellä. Hän murtautui F1-kuljettajaksi suoraan Formula Renault -sarjasta kiistellyllä päätöksellä, joka maksoi itsensä takaisin Peter Sauberille. Räikkönen auttoi Sauberin valmistajien MM-sarjassa neljännelle sijalle, ja hänet myytiin McLarenille. Näilä rahoilla rahoitettiin tallin uusinta tekniikkaa oleva tuulitunneli.
– Sauber epäonnistui yrityksissään tuoda Räikkönen takaisin kaudelle 2010, mutta hän palasi talliin nyt, kun se tunnetaan Alfa Romeon nimellä. Hän osoitti kaudella 2019 keräävänsä tasaisesti pisteitä. Kaudella 2020 hän oli kolmen huonoimman tallin kuljettajista paras.
Räikkösen edelle Straw arvostaa tallissa vuosina 2011–2012 ajaneen Sergio Pérezin (4:s), tallissa vuosina 1994–1996 ja 2002–2003 ajaneen Heinz-Harald Frentzenin (3:s), tallissa vuosina 2001–2003 ja 2006–2010 ajaneen Nick Heidfeldin (2:s) ja tallissa vuosina 2006–2009 ajaneen Robert Kubican (1:s).
– Saatuaan Jacques Villeneuven paikan BMW-Sauberilta vuonna 2006 Kubica osoitti välittömästi olevansa kuljettaja, joka taistelee aivan kärjen tuntumassa. Kubica loi itselleen maineen potentiaalisena maailmanmestarina. Paikka tämän listauksen kärjessä heijastelee sitä faktaa, että hänen suorituksensa 57 kilpailussa vuosina 2006–2009 olivat mahtavia. Kubica myös saavutti tallin historian ainoan voiton oltuaan ykkönen vuoden 2008 Kanadan GP:ssä.