Lewis Hamiltonin ja Mercedeksen välisistä jatkosopimusneuvotteluista kuuluu kummia.
LUE MYÖS: Mika Häkkisenkin uraa edesauttanut John Hogan kuoli koronavirukseen: maineikkaalla tupakkapomolla oli merkittävä vaikutus F1-sarjan kehitykseen
LUE MYÖS: Michael Schumacherille sateli onnitteluja – Lewis Hamilton jakoi koskettavan yhteiskuvan
Hamiltonin sopimusasioista on kyselty asianosaisilta jo kuukausitolkulla, ja niin Hamilton itse kuin tallipäällikkö Toto Wolff ovat antaneet ymmärtää, että jatkosopimus on enemmän tai vähemmän pelkkiä allekirjoituksia vaille.
Tilanne on kuitenkin käynyt erikoiseksi, sillä kun vuosi viime viikolla vaihtui, Hamiltonin vanha sopimus Mercedeksen kanssa umpeutui samalla hetkellä. Tällä hetkellä Hamilton onkin sopimuksettomassa tilassa.
Italialainen Corriere dello Sport kertoi viime viikolla, että emoyhtiö Daimler olisi vetänyt sopimusneuvotteluissa käsijarrusta ja torpannut jo valmiina olleen nelivuotisen sopimuksen. Daimlerin kerrottiin haluavan tarjota vain kolmivuotista sopimusta, jossa viimeinen vuosi olisi optio.
Italialaislehti kertoi myös, ettei uutta jatkosopimusta mahdollisesti oltaisi allekirjoittamassa vielä lähiaikoina. Neuvotteluiden määräajaksi on lehden mukaan asetettu helmikuun loppu, juuri ennen talvitestien alkua.
Nyt italiankielinen Motorsport-sivusto kertoo, että Daimlerin johtokunta olisi pettynyt Hamiltonin asenteeseen neuvotteluissa. Sivuston mukaan Wolffilla olisi johtokunnan lupa neuvotella sopimuksesta Hamiltonin kanssa, mutta samaan aikaan hallituksen puheenjohtaja Ola Källenius olisi antanut tiukat raamit näille neuvotteluille.
– Källenius on esitellyt merkittäviä leikkaustoimenpiteitä sisältävän rakenneuudistuksen, eikä hän voi hyväksyä, että F1-tallin ykköskuski pyytää palkankorotusta, Motorsportin Franco Nugnes kirjoittaa jutussaan.
Hamiltonin asenteella Nugnes viittaa hänen vaatimuksiinsa. Hamiltonin kerrotaan neuvottelevan Mercedeksen kanssa paitsi sopimuksen kestosta ja rahallisesta arvosta myös siitä, miten hän saa hyödyntää omaa julkikuvaansa ja mitä hän voisi tehdä Mercedeksen kanssa F1-uransa jälkeen. Hamilton on sanonut, että haluaisi olla tulevaisuudessa mukana Mercedes-autojen sähköistämisessä jonkinlaisena lähettiläänä.
Nugnes huomauttaa, että tässä vaiheessa ei kannata lyödä vetoa sen puolesta, että Hamiltonin ja Mercedeksen tiet eroaisivat. Neuvottelut eivät vain yksinkertaisesti etene.
Yksi mahdollinen ratkaisu asiaan on tallin uusi omistaja, kemikaaliyhtiö Ineos, joka omistaa tallista Daimlerin ja Wolffin tavoin 33,3 prosenttia. Mikäli Ineos on valmis lyömään lisää rahaa likoon, Hamilton voisi saada vaatimuksensa läpi.
Nugnesin mukaan Källenius on kuitenkin tehnyt kantansa selväksi, ja tämän kerrotaan jopa uhanneen neuvottelijaosapuolia sillä, että Mercedes-juniori George Russell nostettaisiin Williamsilta Valtteri Bottaksen rinnalle, mikäli Hamilton ei jousta vaatimuksistaan.