Kotimaa: Sveitsi Päämaja: Hinwil, Sveitsi Auto: C37 Voimanlähde: Ferrari Renkaat: Pirelli Tallipäällikkö: Frederic Vasseur Tekninen johtaja: Eric Gandelin Kisakuljettajat: 9 Marcus Ericsson, 16 Charles Leclerc
Sauber-tallin perustaja, sveitsiläinen Peter Sauber on rakentunut erilaisia kilpa-autoja jo 1970-luvulta lähtien. Hyvä menestys toi Sauberin 1980-luvulla tiiviiseen yhteistyöhön Mercedeksen kanssa. Vuonna 1989 Sauber-Mercedes ajoi Le Mansin 24 tunnin ajossa kaksoisvoittoon. Urheiluautoissa Sauber ajatti kuljettajanaan mm. Michael Schumacheria.
Vuonna 1993 Sauber tuli mukaan formula ykkösiin, ja Mercedes-Benz oli mukana tukemassa tallin toimintaa. Moottorit rakensi Ilmor. Kuljettajina toimivat Suomen Jyrki Järvilehto sekä Itävallan Karl Wendlinger. Järvilehto piiskasi mustan Sauberinsa heti tallin ensimmäisessä kisassa Kyalamissa pistesijalle viidenneksi.
Yhteistyö Ferrarin kanssa alkaa
Kaudella 1995 Mercedes vei moottorinsa McLarenille, ja Sauberin piti etsiä uusia tukijoita. Melko pian syntyikin liitto Ferrarin kanssa. Italialaistallilta ostettiin aluksi moottorit ja sittemmin myös vaihdelaatikko. Kaudella 2004 yhteistyötä vietiin niin pitkälle, että Sauberia jopa epävirallisesti syytettiin kopioksi edellisvuotisesta Ferrarista.
Sauber kunnostautui nuorten kuljettajalahjakkuuksien löytäjänä tarjoamalla mm. Kimi Räikköselle F1-debyytin kaudella 2001 ja Felipe Massalle vuonna 2002. Suomalaiskuljettajista myös Mika Salo on ajanut Sauberilla.
Vuodet BMW:n kanssa
Kesäkuussa 2005 Sauber-talli siirtyi BMW:n omistukseen. Peter Sauber piti 20 prosentin omistusosuuden itsellään ja sai nimensä mukana tallin viralliseen nimeen. BMW Sauber -nimellä talli sai auki voittotilinsä 2008. Mestaruustaistelussakin mukana ollut Robert Kubica ajoi BMW Sauberille ensimmäisen GP-voiton Kanadasta ja Nick Heidfeld täydensi juhlat kakkossijalla. BMW päätti kuitenkin vetäytyä F1-radoilta vuotta myöhemmin ja talli palasi kokonaan Peter Sauberin omistukseen.
Peter Sauberin toinen aikakausi
Kaudella 2010 Sauberin paras tulos oli Kamui Kobayashin kuudes sija Britannian GP:ssä. Kaudella 2011 japanilaispilotti Kobayashi sai tallikaverikseen meksikolaisen Sergio Pérezin. Tallin paras sijoitus oli Kobayashin kaasuttelema viides tila Monacon GP:stä. Valmistajien MM-sarjassa Sauber paransi sijoitustaan edellisvuodesta yhdellä pykälällä viidenneksi.
Kauden 2012 alussa Perez säväytti sijoittumalla niukasti toiseksi heti kauden toisessa GP:ssä Malesiassa. Perez nappasi toisen palkintopallisijansa Kanadassa sijoittumalla kolmanneksi. Saksan GP:ssä talli teki parhaan kokonaistuloksen, kun Kobayashi oli neljäs ja Perez kuudes. Monzassa meksikolaiskuski sijoittui toistamiseen toiseksi. Kauden ehkä riemukkain hetki nähtiin Japanin GP:ssä, kun Kobayashi hurjasteli uransa ensimmäisen palkintopallisijan sijoittumalla kolmanneksi riehaantuneen kotiyleisönsä edessä.
Japanin GP:n jälkeen Peter Sauber ilmoitti luovuttavansa tallipäällikön tehtävänsä Monisha Kaltenbornille, jolle hän oli jo aiemmin kaudella myynyt kolmanneksen tallin osakkeista.
Kausi 2012 oli 126 MM-pisteellä ja valmistajien MM-sarjan kuudennella sijalla Sauberin F1-historian menestyksekkäin, mutta se ei estänyt tallia tekemästä isoja muutoksia kuljettajarintamalla. Sekä Kobayashi että Perez saivat lähteä, ja tilalle tulivat Nico Hülkenberg Force Indialta sekä Esteban Gutierrez GP2-sarjasta.
Kausi 2013 sujui Hülkenbergiltä kohtuullisesti saksalaisen ajettua kymmenen kertaa pistesijoille ja parhaimmillaan neljänneksi Koreassa. Gutierrez ei päässyt pistesijalle kuin Japanissa. Kauden jälkeen Hülkenberg palasi Force Indialle.
Kaudella 2014 Gutierrezin tallikaverina ajoi saksalainen Adrian Sutil. Kausi oli tallille suuri pettymys: 0 pistettä jättivät Sauberin MM-taistossa toiseksi viimeiseksi.
Kaudelle 2015 Sauber pisti kuskipakkansa uusiksi: Sutil ja Gutierrez saivat lähteä ja tilalle tulivat ruotsalainen Marcus Ericsson ja brassikuski Felipe Nasr. Ennen kauden alkua talli sai paljon ei-toivottua julkisuutta, kun edellisellä kaudella testikuskina toiminut Giedo van der Garde haastoi tallin oikeuteen sopimusrikkomuksesta. Hollantilaiskuljettajalla oli sopimus kisakuskin paikasta kaudelle 2015. Van der Garde luopui lopulta oikeuksistaan kisakuskin paikkaan huomattavaa taloudellista korvausta vastaan.
Uusi C34-auto oli huomattava parannus edelliseen vuoteen ja molemmat kuljettajat ajoivat pisteille heti kauden 2015 avauskisassa Australiassa. Yhteensä talli keräsi kauden aikana 36 MM-pistettä ja sijoittui valmistajien MM-sarjassa kahdeksanneksi. Tulokaskuski Nasr toi pisteistä 27 sijoittuen kuljettajien MM-sarjassa 13:nneksi.
Kausi 2016 oli Sauberille pettymys. Nasr ja Ericsson saivat kasaan vain kaksi MM-pistettä, joilla talli jäi sarjassa toiseksi viimeiseksi.
Sauberin nettisivut