Polttoaineveron mahdollinen alentaminen huolettaa ympäristö- ja energiakysymyksiin perehtynyttä asiantuntijaa.
Ylen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee laskevansa osittain polttoaineen hiilidioksidipäästöihin perustuvaa veroa noin 200 miljoonalla eurolla. Päästöt vaikuttavat myös autoveroon, joka on poistumassa.
Tutkimusohjaaja Marita Laukkanen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT) sanoo, että selvityksen perusteella autoilun haittojen ohjauksesta ollaan pitkälti luopumassa. Selvityksessä mainittu tienkäytön aikaan perustuva käyttömaksu ei rokota ajokilometreistä syntyvistä päästöistä.
– Aikaperusteisella maksulla ei ole yhteyttä päästöihin, Laukkanen sanoo.
Kiinteä asiakasmaksu pohjautuisi valmistajan ilmoittamiin päästölukuihin. Selvityksen mukaan vuosimaksu olisi keskimäärin 539 euroa. Maksu voisi olla myös viikko- tai kuukausiperusteinen.
Tienkäytön vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa, mutta riippuisi auton hiilidioksidipäästöistä.
Laukkasen mukaan päästöt eivät välttämättä kasvaisi uudistuksessa, koska autokanta voisi uudistua nykyistä vähäpäästöisemmäksi.
Laukkanen sanoo, että uudistuksesta hyötyisivät paljon pitkiä matkoja valtion teillä ajavat autoilijat.
– Paljon ajavat maksavat vähemmän per kilometri kuin vähemmän ajavat.