Autoalan mielestä liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys on hyvä avaus, mutta muistuttaa, että lakimuutoksia ei ole vielä tehty. Autoala kuitenkin kokee autoilun verotuksen uudistamisen ainoana kestävänä ratkaisuna Suomen autokannan päivittämiseen.
Tänään julkaistussa liikenneverkkoyhtiötä koskevassa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä kaavaillaan autoilun verotukseen suuria muutoksia.
Yhtiön vastuulle siirtyisi alkuvaiheessa tieverkon ylläpito ja kehittäminen. Autoilija maksaisi liikenneverkkoyhtiölle asiakasmaksuina suurin piirtein saman verran kuin valtio nyt kohdentaa tieverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.
Jotta autoilusta kerättävät verot ja maksut eivät kasvaisi, muita liikenteen veroja ehdotetaan samaan aikaan alennettavan. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaakin, että autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuvovero laskettaisiin alle puoleen nykyisestä. Myös polttoaineen verotusta kevennettäisiin noin 200 miljoonalla eurolla.
Autoala tähdentää kuitenkin, että kyse on vasta selvityksestä – ei päätöksestä tai lakimuutoksista.
– Selvityksessä on löydetty hyvät ratkaisumallit jo ennalta eniten kritiikkiä herättäneisiin kysymyksiin, jotka liittyvät autojen seurantaan ja paikannukseen sekä uhkaan autoilun kustannusten kasvusta. Aikaperusteiset asiakasmaksut olisivat hyvä siirtymävaiheen ratkaisu matkalla kilometripohjaisiin maksuihin, Autoalan tiedotuskeskus kertoo.
Autoveron poistamisesta monia hyötyjä
Autoala näkee autoveron poistamisen nopeuttavan autokannan uudistumista, turvatekniikan yleistymistä sekä päästöjen alenemista.
– Suomi ei saavuta hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle asetettuja tavoitteita nykyisellä autoverorakenteella, sillä autokantamme on korkean autoveron takia vanha ja sen kiertoaika on yli 20 vuotta.
Aikaan ja myöhemmin kilometreihin sidottua asiakasmaksua pidetään autoalalla sosiaalisesti oikeudenmukaisempana ja kestävämpänä kuin nykyistä, autoilun pääomakuluja kasvattavaa ja suhdanneherkkää autoveroa.
– Kaikki auton omistajat hyötyisivät pidemmällä aikavälillä autoveron poistamisesta, koska se vähentää autoilun pääomakustannuksia merkittävästi.
Erinomainen avaus keskustelulle
Autoala huomauttaa, että vasta huhtikuussa selviää, eteneekö liikenneverkkoyhtiön valmistelu lainsäädäntöön asti.
– Selvitys on erinomainen avaus liikenneverkkoyhtiöstä käytävälle poliittiselle keskustelulle ja muutoksen vaikutusten arvioinnille.
– Suomi tarvitsee autoilun verorakenteen muutoksen, vaikka yhtiötä ei perustettaisikaan, sillä autokannan ikääntymisongelmaan ei ole muuta kestävää ratkaisua.
Lähde: Autoalan tiedotuskeskus
***
1:07