Hylkyasiantuntija Linus Andersson kertoo SVT:lle uskovansa, että autolautta Estonian kyljessä olevalle reiälle löytyy täysin luonnollinen selitys. Anderssonin mukaan reikä on syntynyt laivan osuessa meren pohjaan.
Andersson on juuri palannut tutkimusmatkalta Estonian hylyn luota, jossa hän ei suinkaan vieraillut ensimmäistä kertaa. Andersson on ollut mukana esimerkiksi dokumentin teossa, jossa esitettiin teoria siitä, että Estonian kyljessä oleva reikä olisi syntynyt jonkin ulkopuolisen voiman johdosta.
Kallioisen pohjan muoto täsmää reiän muodon kanssa
Andersson tutkii hylkyjä erityisellä kuvausmenetelmällä, jolla hän saa korkean resoluution kuvia hylyistä.
Lue myös: Estonia-dokumentti toi uutta kuvamateriaalia julkisuuteen – Viro käynnistää alustavan arvion sen pohjalta, Suomi mukana selvityksessä
Tutkittuaan Estonian hylyn repeämää ja merenpohjan kallion muotoa, hän on vakuuttunut siitä, että repeämä on syntynyt laivan iskeytyessä pohjaan.
Tuhansia tonneja painava laiva on osunut pohjakallioon ja laivan runko on luonnollisesti antanut periksi ja painunut kasaan. Liike ei ole pysähtynyt heti, vaan laiva on jatkanut valumistaan eteenpäin sen jälkeen kun se on iskeytynyt pohjaan – tämä selittää rungon muut vauriot.
– Kyllä merenpohjan kallioperä korreloi täysin laivan saamien vaurioiden kanssa, Andersson kiteyttää.
– Vanhan perimätiedon mukaan selitys, joka vaatii vähiten ylimääräisiä selvityksiä, on usein todennäköisin, Andersson toteaa.
Estonian uppoamisen syistä on vuosien ajan esitetty erilaisia salaliittoteorioita, vaikka turmayönä Itämerta riepotteli kova myrsky ja Estonia oli rannikkokäyttöön suunniteltu laiva.
Asiasta Suomessa kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.