Opettajien perus- ja täydennyskoulutus kaipaa reippaalla kädellä tehtyä remonttia. Tätä mieltä on asiantuntijatyöryhmä, joka selvitti asiaa opetus- ja kulttuuriministeriön pyynnöstä.
– Vastavalmistunut opettaja on mielestäni saanut opetuksen ensimmäisen vaiheen ajokortin. Sen saamisen jälkeen opetustaito ei kuitenkaan kasva pelkällä oppituntien pitämisellä, sanoo dosentti Hannu Heikkinen Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Asiantuntijaryhmä – joka koostui peräti 65:stä opettajankoulutuksen ammattilaisesta - ehdottaa melko radikaalejakin muutoksia opettajien työhön ja täydennyskoulutukseen.
Yksinäinen puurtaja historiaa
Opettajankoulutuksen perusta on asiantuntijoiden mielestä kunnossa, mutta heti ensimmäinen siirtymä kaipaa remonttia. Nuori vastavalmistunut opettaja tarvitsee tukea. Opettajan työ on yhä usein yksinäistä puurtamista. Nuoren opettajan systemaattinen mentorointi auttaisi jaksamaan.
– Tässä ei ole edes kyse kovin isoista rahoista vaan työtavoista, korostaa asiantuntijaryhmää vetänyt Heikkinen.
Tähän vastavalmistuneiden perehdyttämiseen asiantuntijat esittävät valtakunnallisen mallin luomista, jotta kaikki rehtorit ottaisivat sen koulunsa työkulttuuriin.
Open pitää oppia
Asiantuntijat vaativat, että täydennyskoulutukseen on mahdollisuuksia. Tällä hetkellä opettajan täydennyskoulutusta estää etenkin ajan puute. Opettajien työajasta on korvamerkitty muutamia päiviä Veso-koulutuspäiviksi, mutta käytännössä ne kuluvat muuhun. Kunnat jopa lomauttavat opettajia näiksi ajoiksi.
Työryhmä näkee opettajien palkkausjärjestelmän opettajien oppimisen esteenä. Raportti ehdottaa korjausliikkeitä opetusalan työehtosopimuksiin. Nyt opettajalle maksetaan pidettyjen tuntien perusteella. Jos palkkausperusteena olisi kokonaisvaltainen vuosityöaika, voitaisiin siihen mahduttaa täydennyskoulutusta aivan eri mittakaavassa.