Koodaaminen on kuulunut opetussuunnitelmaan Suomessa jo vuoden verran. Tästä huolimatta sitä ei olla opettajien puutteellisista taidoista johtuen päästy opettamaan.
Suuri osa suomalaisista opettajista suhtautuu myönteisesti tulevaisuustaitojen kuten koodauksen opettamiseen. Kenkä puristaakin nyt siitä, ettei taitoa niiden opettamiseen ole.
– Iso huoli on se, että opettajilla on isoja puutteita osaamisessa. Noin puolet perusopetuksen opettajista kertoi, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa, erityisasiantuntija Jaakko Salo Opetusalan ammattijärjestöstä selventää.
Koulutusta tarjottava työajalla
Puutteellinen osaaminen johtuu asiantuntijan mukaan siitä, että kurssitarjonnasta huolimatta opettajilla ei välttämättä ole mahdollisuuksia osallistua opetukseen.
– Vaikka opettajilla on kiinnostusta, heillä ei välttämättä ole resursseja ja sitä koulutusta tarjolla johon lähteä mukaan. Tämmöisen uuden ison asian haltuunotto on hyvin vaikeaa varsinkin, kun se pitäisi suorittaa työajan puitteissa, tutkijatohtori Pauliina Tuomi Tampereen teknillisesta yliopistosta selventää.
Jotta koodausta päästäisiin opettamaan, opettajille tulisi turvata mahdollisuus lisäkouluttautumiseen työaikanaan.
– Järjestelmän tasolla siihen on osoitettava työaika. Täydennyskoulutus on työtehtävä muissakin ammateissa niin kyllä sen pitää olla opettajan ammatissakin, Salo korostaa.