Länsimetron roiman myöhästymisen taustalla on useita kilometrejä väärin asennettua virtakiskoa ja vaarallista kivipölyä, uutisoi Helsingin Sanomat.
Tunneliin jäänyt kivipöly levisi koeajojen aiheuttamassa ilmavirrassa tukkimaan metrojunan tunnistimet ja olisi pidemmän päälle tuhonnut junan, paljastavat rakentamista läheltä seuranneet asiantuntijat lehdelle. Asiat lehden tietoon toi espoolainen kaupunginvaltuutettu Kurt Byman (ps./sit.), joka tunnetaan hankkeen vastustajana.
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo lehdelle, että metrotunneli on nyt pesty kivipölystä, joten tunnistimet toimivat ja junien koeajoja voidaan jatkaa.
Varsinaisten kiskojen viereistä virtakiskoa länsimetrossa riittää 28 kilometrin verran. Se kuljettaa sähköä. Länsimetroon valittiin uudenlainen alumiinikisko, jota pidetään muita tehokkaampana sähkönjohtajana.
Liitoskohtien saumoihin ei saa jäädä korkeuseroja, missä lehden mukaan epäonnistuttiin. Lehti kertoo, että Länsimetrossa ehdittiin jo pelätä, että epätasaisiksi jääneet kiskot pitää vaihtaa kokonaan, mikä olisi aiheuttanut ainakin vuoden viivästymisen.
Kokkisen mukaan saumakohtia on nyt hiottu. Koeajojen jälkeen selviää, kestääkö metrojunan virroitin kiskot parannusten jälkeen. Kokkinen pitää töitä asiaankuuluvina, ei paikkailuna.
Lehden tietojen mukaan osa virtakiskoeristä olisi ollut vääränkokoisia, mutta Kokkinen kiistää tämän.
Virroitin ehti kulua normaalia enemmän, sillä kiskoille mentiin ajamaan liian aikaisin, lehti kertoo.
– No me luulimme, että ne ovat valmiita. Niin meille oli ilmoitettu, mutta siinä kävi ilmi, että piti kuitenkin vielä hioa, Kokkinen sanoo lehdelle.
Jo aiemmin julkisuudessa on puhuttu savunpoistoluukuista, jotka tilattiin liian myöhään.
Länsimetrohanke ja sen viivästyminen on paisunut farssiksi. Katso aiemmat uutisvideot aiheesta.
1:49
1:45
2:13
2:55
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
0:51