Helsingistä länteen liikennöivää metrolinjaa odotellaan vielä ainakin syyskuun loppuun. Helsingin Kampista voi jo nyt kuitenkin matkustaa Espoon Matinkylään ja takaisin pitkän, oranssin kulkupelin kyydissä. Kyseessä ei ole länsimetro, vaan Länsiretro.
Se on helsinkiläisessä linja-autoyrityksessä alun perin vuonna 1991 käyttöön kastettu nivelbussi, joka on maalattu oranssiksi, koristeltu teippauksin ja otettu osaksi kauppakeskus Ison Omenan mainoskampanjaa.
– Mainostoimisto taisi etsiä jotain metron kaltaista, ja tämä oli ilmeisesti tarpeeksi pitkä, Länsiretron kuljettaja Kati sanoo huvittuneena.
Katin jakamassa esitteessä Länsiretron aikataulun kerrotaan riippuvan bussin toimintavarmuudesta, liikenteen ruuhkista ja kuskin kaasujalasta. Matkustajia epämääräisyys ei tunnu haittaavan. Tyytyväisen oloinen Tarja Tarkki on kyydissä jo toista kertaa.
– Tämähän on ihan hauska idea. Olin täällä eilenkin ystävättären kanssa. Lähdimme reissuun vähän niin kuin muuten vain.
Kyyti ei ole kenties yhtä nykyaikaista, vauhdikasta tai tyylikästä kuin länsimetrossa. Länsiretro kuitenkin kulkee – toisin kuin länsimetro, jonka käyttöönotto on myöhästynyt teknisten ongelmien vuoksi jo useita kertoja.
Viimeisimmän tiedon mukaan läntisen metrolinjan avajaispäivää vietettäisiin joskus syyskuun lopulla.
Ennen uuden metrolinjan käyttöönottoa metroradalla ja uusilla asemilla tehdään viimeisiä viranomaistarkastuksia. Vielä käynnissä olevat tarkastukset ovat sujuneet MTV Uutisten haastattelemien pelastus- ja rakennusvalvontaviranomaisten mukaan tähän mennessä pääosin hyvin.
Silti huomautettavaakin vielä löytyy.
Länsiretro kulkee vielä tämän viikon ajan Helsingin Lasipalatsilta Espoon Matinkylään, ostoskeskus Isoon Omenaan.
Vikoja paloturvallisuudessa vieläkin
Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen pelastusjohtaja Veli-Pekka Ihamäki kertoo, että kaikilla kuudella Espoon puolelle rakennetulla metroasemalla on havaittu puutteita paloturvallisuudessa.
– Siellä on noussut esiin tyypillisiä vikoja, joita suurissa kohteissa yleensäkin on. Ne liittyivät lähinnä opasteisiin, merkkivaloihin ja tämän tyyppisiin.
Vikojen vuoksi asemille on määrätty jälkitarkastuksia. Se ei Ihamäen mukaan ole länsimetron kokoiselle projektille epätavanomaista.
– Tietooni ei ole tullut mitään veret seisauttavaa. Kaikki ei ole ollut kerralla kunnossa, mutta niin ei varmaan kuitenkaan olettanutkaan, hän sanoo.
Helsingin puolella palotarkastuksista vastaava pelastuslaitoksen aluepäällikkö Jani Pitkänen kertoi MTV Uutisille noin kuukausi sitten, että pelastusviranomaisille tärkeissä järjestelmissä havaittujen vikojen vuoksi Helsingin pelastuslaitos ei ole voinut tähän mennessä puoltaa metron käyttöönottoa.
– Tilanne on meidän puolelta edelleen sama. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö siellä olisi tehty työtä näiden vikojen korjaamisen eteen. Korjausmääräyksiä on silti edelleen annettu, eikä mitään puoltoja käyttöönoton puolesta ole voitu antaa, Pitkänen kommentoi nyt.
On siis mahdollista, että länsimetro myöhästyy jälleen kerran, mikäli viimeisissä tarkastuksissa ilmenee lisää ongelmia tai palo- ja rakennusviranomaisten löytämiä puutteita ei ehditä korjata määräajassa.
Espoon rakennusvalvontajohtaja Sirkku Malviala kertoo, että alustavan suunnitelman mukaan tarkastuksille on varattu aikaa vielä noin viikko.
– Sitten kokoonnutaan kaikki yhteen katsomaan, että miltä näyttää.
"Katsotaan se metro sitten aikanaan"
Jos kaikki menee hyvin ja luvat heltiävät, metron rakennuttanut Länsimetro Oy luovuttaa metron Helsingin kaupungin liikennelaitokselle kuun vaihteessa. Ensimmäiset matkustajat voivat laskeutua uusille asemille joitakin viikkoja kestävien viimeisten valmistelujen jälkeen, syyskuun lopulla.
Malviala suhtautuu optimistisesti metron käyttöönottoon viimeisimmän aikataulun puitteissa.
– Pienistä ongelmista huolimatta metro voidaan hyväksyä käyttöön, jos ongelmat ovat sellaisia, etteivät ne vaikuta millään tavalla matkustajiin, hän sanoo.
Myös Länsimetro Oy:n päämajassa uskotaan hankkeen valmistumiseen viimeksi luvatussa ajassa. Viestintäjohtaja Satu Linkolan mukaan tarkkaa avajaispäivää ei kuitenkaan ole vielä lyöty lukkoon.
– Kyllä tämä hyvältä näyttää tässä vaiheessa. Mitään emme kuitenkaan lupaa mitään ennen kuin olemme saaneet kaikki luvat.
Länsiväylää kiitävän Länsiretron kyydissä puheisiin pian avautuvasta metrolinjasta suhtaudutaan intoilematta.
– Olen tullut vähän skeptiseksi, kun se aikataulu on aina karannut käsistä. Saa nyt nähdä, että miten tällä kertaa käy, Tarja Tarkki sanoo.
– En kyllä odota, että se olisi vielä silloin valmis. Minusta sen olisi pitänyt olla jo isommin lehdessä, että nyt tulee, mutta ei ole näkynyt. Ei siihen voi uskoa, espoolainen Asta Järvenpää kommentoi.
Espoolainen Jarkko Aspegren kertoo odottaneensa länsimetroa innokkaasti jo pidemmän aikaa. Hän on varma siitä, että metro avautuu matkustajille syyskuussa.
– En kuitenkaan sano, että minä vuonna, hän kuittaa.
Kuljettaja-Katin vastaus on diplomaattinen.
– Nautitaan ensin tästä Länsiretrosta tämä viikko, ja katsotaan se metro sitten aikanaan.