Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen kiistää, että vääränlaiset virtakiskot tai tunneliin jäänyt kivipöly olisivat olleet syynä metron käyttöönoton viivästymiseen.
Helsingin Sanomat kertoi aiemmin tänään, että metroradalle olisi asennettu osin vääränlaisia kiskoja ja että asennuksen epätarkkuus olisivat syinä metron avaamisen viivästykseen.
– Se ei kylläkään pidä paikkansa. En tiedä mistä tällainen tieto on lähtöisin. Lähinnä kysymys on asennustoleranssista, toimitusjohtaja Matti Kokkinen sanoo.
Kokkinen myöntää, että joidenkin kymmenien virtakiskopalkkien saumoja jouduttiin hiomaan liian suuren porrastuksen takia. Toimitusjohtajan mukaan korjaustyöt eivät ole kuitenkaan syy länsimetron viivästymiseen.
– Varsinainen asia, joka aikatauluun vaikuttaa, ovat yhteiskäyttökokeet, jossa varmistetaan, että kaikki järjestelmät toimivat yhteen. Nämä eivät ole olleet sillä tavalla aikataulukriittisiä, vaikka toki tärkeitä ja vakavia asioita ja hoidettava kuntoon. Mutta se varsinainen temppu, millä aikataulu ratkeaa, liittyy näihin yhteiskäyttökokeisiin, Kokkinen sanoo.
Aikataulu edelleen auki
Alun perin länsimetron piti avautua liikenteelle elokuussa. Kesäkuussa kuitenkin ilmoitettiin, että avaus siirtyy ensi vuoden tammikuulle. Lokakuussa myös tammikuun aikarajan myönnettiin tulevan liian nopeasti.
Nyt asemien välisiä yhteiskäyttökokeita tehdään kiivaalla tahdilla. Ensi viikolla testeissä on määrä saada nostettua metrojunien nopeus 80 kilometriin tunnissa.
– Otaniemen kokeet alkavat olla maalissa ja sitten mennään seuraavaksi Tapiolan suuntaan. Kolme asemaa haluamme saada valmiiksi ja sitten kykenemme arvioimaan tarkemmin miten jatko menee, Kokkinen linjaa.
Hintalappu nousee entisestään
Hankeen alkuperäinen hintalappu asettui sen hanke-esittelyvaiheessa reiluun 700 miljoonaan euroon. Tuorein ensimmäisen vaiheen loppukustannusennuste on 1 088 miljoonassa eurossa.
Toimitusjohtaja Kokkinen myöntää, että toistuvat myöhästymiset nostavat loppusummaa entisestään.
– Aikataulun venymisellä tulee olemaan vaikutuksia, mutta se on vielä selvityksen alla.
Kokkinen ei osaa arvioida myöskään korotuksen mittaluokkaa millään tasolla. Viivästymisen vastuukysymyksiä tullaan selvittämään kohua herättäneen rakennuttajakonsulttiyhtiö Swecon myöhemmin.