SuomiAreenasta tavoitettu matkailulehti Mondon päätoimittaja Marja Aarnipuro arvioi, että Suomessa kuvattu kansainväinen tv-sarjatuotanto voisi lisätä maan kiinnostavuutta matkakohteena.
Matkailulehti Mondon päätoimittaja Marja Aarnipuro ja Suomen matkailubrändiä edistävän Visit Finlandin johtaja Paavo Virkkunen kommentoivat suomalaisen turismin valttikortteja.
– Nuoremmat sukupolvet tekevät matkustuspäätöksensä sosiaalisessa mediassa tehdyn vertaisarvioinnin kautta, Virkkunen pohtii.
– He hakevat elämyksiä, tarinoita ja tunteita, joista he voivat kertoa somen kautta. Matkustaminen on individualistista: enää ei tehdä ryhmien kanssa pakettimatkoja.
Kaksikko esittää suomalaisen tarinallisuuden edustajiksi perinteisiä Muumeja ja Kalevalaa, koska ne ovat kestohittejä turistien keskuudessa.
Aarnipuro puhuu vielä erikseen tv-sarjojen vetovoimasta.
– Nykyäänhän ihmiset reissaavat vaikkapa Game of Thronesin ja Harry Potterin kuvauspaikkojen perässä. Suomeen pitäisi saada joku samanlainen, räjäyttävä tv-sarja!
Suomalaiset ovat hyviä palvelijoita, koska tippikulttuuri puuttuu
Virkkunen kehaisee suomalaista palvelukulttuuria. Kotimaiset matkailutyöntekijät ovat hänen mukaansa kielitaitoisia ja koulutettuja.
– Suomalaiset tuppaavat usein väheksymään, että emmehän me mitään palvelukansaa ole, hän päivittelee.
– Katin kontit! Suomi on hirvittävän hyvä palvelemaan tänne tulevia asiakkaita useilla eri kielillä.
Hän kertoo suomalaista palvelukulttuuria kehuttavan siitä, että se on huomioivaa, muttei päällekäyvää.
– Suomalaiset palvelijat eivät tunge iholle tipin toivossa. Suomessa tippaamista ei ole rakennettu palvelukulttuuriin, ja se koetaan maailmalla positiiviseksi.