Huomenta Suomen markkinaraadin mukaan Suomen houkuttelevuus matkailumaana tyssää heikkoon markkinointiin ja asenneilmastoon.
Suomi olisi monille maailmanmatkaajille eksoottinen kohde, jota ei kuitenkaan osata markkinoida houkuttelevana matkakohteena Lappia lukuunottamatta. Huomenta Suomen markkinaraadin mukaan Suomi on juuttunut matkailumarkkinoinnissaan vanhanaikaiseen ajatteluun.
– Pitäisi ajatella, että matkailu on kova juttu. Turismi sen sijaan on mennyttä, Kämp Groupin markkinointijohtaja Mirkku Kullberg sanoi lähetyksessä.
Suomen maineeseen matkailumaana vaikuttaa jokaisen suomalaisen maailmalla antama kuva kotimaastaan.
– Kuluttajan näkökulmasta tärkeintä on se, mitä ihmiset kertovat maasta matkakohteena ja millainen käsitys heille sitä kautta syntyy, Kauppalehden toimittaja Soili Semkina sanoo.
– Jokainen on itse paras matkailun markkinoija, Kullberg täydentää.
Hänen mukaansa toinen ongelma on asenneilmastossa.
–Teemme itsestämme pieniä, vaikka pitäisi tehdä suurta. Matkailu on volyymibisnes.
Markkinaraadissa pohdittiin myös kiinalais- ja venäläismatkailijoiden merkitystä taloudelle:
8:08