Asuntokauppaa mullistava ilmiö rantautui Suomeen – tästä amerikkalaisten suosimassa mallissa on kyse

Asuntojen myynnissä ja ostamisessa on alkanut näkyä huomattavia muutoksia uuden teknologian ja digitalisaation ansiosta. Nyt amerikkalaisten suosima tapa käydä asuntokauppaa on rantautunut myös Suomeen.

Markkinahäirikköyritykset miettivät alan toimintamalleja uusiksi. Kehitys on lähtenyt liikkeelle Yhdysvalloista. Siellä ladunraivaajayritykset, kuten Opendoor, Zillow ja Redfin, ovat kaikki päätyneet niin sanottuun iBuyer- eli suoraostomalliin.


– Tämä on todella radikaali toimintamalli verrattuna siihen, millainen ala on ollut aiemmin, sanoo Suomen Pankin neuvonantaja Joni Wirman.

Tästä suoraostomallissa on kyse

Wirman on seurannut ilmiötä Yhdysvalloissa. Suomen Pankkia asia kiinnostaa erityisesti siksi, että moni amerikkalaistoimijoista on lähtenyt mukaan myös asuntorahoitukseen.

Suoraostomallissa toimija ostaa asunnot suoraan myyjältä, remontoi ne ja myy eteenpäin omalla markkinapaikallaan. Yhdysvalloissa malli on lähtenyt eksponentiaaliseen kasvuun.

Suomessa ilmiö ei ole vielä lyönyt yhtä isosti läpi kuin Yhdysvalloissa, mutta se on rantautunut myös tänne. Suoraostomallia hyödyntää vuonna 2017 perustettu kiinteistöalan teknologiayhtiö Homerun Tech­nologies, jolla on Kodit.io-palvelu.

– Vastaanotto on ollut hyvä. Palvelun tarkoitus on poistaa kaikki asunnon ostoon liittyvät aikaa ja rahaa vievät vaiheet ja hankaluudet, sanoo toimitusjohtaja Kalle Salmi.

Visiona on, että tulevaisuudessa kotien myyminen ja ostaminen tapahtuisi yhdeltä alustalta, jolta saisi myös kaikki palvelut, kuten asuntolainat ja vakuutukset.

– Pidemmän ajan suunnitelmanamme on, että pyrimme rakentamaan täyden palvelun markkinapaikan, Salmi sanoo.

Kilpailu toimialalla vähäistä myös kansainvälisesti

Salmen mukaan heillä ei ole Suomessa yhtään kilpailijaa, joka toimisi samalla ajatuksella. Yhdysvalloissa Opendoor on isoin yhtiö, joka tekee puhtaasti samaa kuin he. Suoranaisia kilpailijoita on Euroopan tasollakin vielä vähän.

– Euroopassa on ehkä kolme vakavasti otettavaa, pääomasijoittajien rahoittamaa yritystä, jotka ovat tällä hetkellä aktiivisia.

Muutoksen suurin ajuri on kulutustottumusten muutos. Kysyntä synnyttää tarjontaa.

Wirman vertaa uudenlaista digitaalista asuntokauppaa siihen, miten helposti auton vaihtaminen uuteen autokaupassa nykyään toimii. Salmen mukaan nykyään ihmiset ovat tottuneet saamaan kaiken enemmän tai vähemmän heti ja aika helposti – oli kyse sitten taksin tai ruoan tilaamisesta tai auton ostamisesta.

– Kiinteistö- ja asuntokauppa ei ole pysynyt yhtään perässä. Nyt sama muutos tuodaan myös sinne, Salmi sanoo.

Uudella tavalla asunnon vaihtaminen helpottuisi merkittävästi ja esimerkiksi kahden asunnon loukut voisivat jäädä historiaan.

– Kuluttaja on iso voittaja. Hän tulee saamaan halvempaa ja nopeampaa palvelua ja paremman asiakaskokemuksen, Salmi kertoo.

Ilmiön laajeneminen Suomessa hidasta

Suomessa muutosta saattaa hidastaa asuntorahoituspuolella eräs markkinoiden erityispiirre. Legenda siitä, että suomalaiset maksavat asuntolainansa nopeasti tilanteessa kuin tilanteessa, on taannut pankeille edulliset jälleenrahoituskustannukset.

– Asuntolainat ovat olleet täällä edullisia Euroopan mittakaavassa. Se ikään kuin suojelee asuntolainamarkkinaa, sanoo Wirman.

Uudet tulijat eivät ehkä halua ensimmäisinä Suomeen, missä markkina on pieni ja hinnat ovat tarjoajan näkökulmasta huonot.

Lue myös:

    Uusimmat