Audi laajentaa A4-mallistoaan vuoden kuluttua maakaasuversiolla. Suomessa olisi paljon potentiaalia kaasuautoille, varsinkin jos ne tankataan biokaasulla.
Ympäristöarvot ja päästöt puhuttavat. Eri valmistajat vähentävät päästöjään hieman eri polkuja pitkin, joka on erittäin hyvä asia. Olemassa ei nimittäin ole yhtä oikotietä onneen. Liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan useita rinnakkaisia teknologioita.
Sähköauto on puhdas kulkuväline, sillä pakoputkesta ei tupruta lainkaan päästöjä. Sähköauton vihreys riippuu kuitenkin paljon siitä, miten sen käyttämä sähkö on tuotettu. Puhtaasti uusiutuvista energialähteistä vaiko kivihiilestä.
Pistokkeesta ladattavat hybridit eli osa-aikasähköautot ovat sähköautoja joustavampia käyttää. Niiden toimintamatka on riittävä mökkimatkoillekin, ja sähkön loputtua matka jatkuu normaalisti joko bensan tai dieselin voimin.
Polttokennoauto eli vedystä ajon aikana energiansa saava sähköauto on mielenkiintoinen tulevaisuuden vaihtoehto, mutta se vaatii kokonaan uuden infran rakentamista.
Ja sitten meillä on kaasu. Kuluttajan näkökulmasta kaasuauto voidaan rinnastaa ladattavaan hybridiin. Kaasun avulla voidaan ajaa alhaisen hiilijalanjäljen perässä, mutta matka ei tyssää kaasun loputtua. Itse asiassa kaasuauto on vähän fiksumpi kuin sähköauto, sillä siihen riittää yksi moottori. Kaasun loputtua se ryyppää bensaa.
Audi on myynyt Suomessa noin 50 kaasukäyttöistä A3 g-tronia, ja vuoden 2016 lopulla se saa seuraa A4 g-tronista. Sen moottori on 2-litrainen ja 170-hevosvoimainen bensaturbo. Konetta on mukautettu toimimaan myös kaasulla.
Toimintamatka on kaasuautoissa aina riittävä. A4 g-tronin 19-kiloa vetävän kaasusäiliön avulla päästään 500 kilometriä, ja bensan avulla lähes sama eli 450 kilometriä. Autolla pääsee siis tankkaamatta Etelä-Suomesta Lappiin.
Ympäristön kannalta kaasuautot muuttuvat entistä mielenkiintoisemmaksi, jos kaasu on tuotettu hiilidioksiystävällisesti, kuten esimerkiksi Audin e-gas-laitoksella. Voit katsoa videon e-gas-tuontannosta jutun alla olevasta linkistä.
Suomessa puolestaan biokaasu on potentiaalinen polttoaine, ja EU on asettanut biopolttoaineiden käytölle kovat tavoitteet lähitulevaisuudessa. Kasvihuonekaasujen vähentämisen lisäksi biopolttoaineella voitaisiin alentaa Suomen riippuvaisuutta ulkomailta tuotavista energiasta.
Lue myös tämä:
Kolumni: Kuka on oikeassa: Renault, Toyota vai VW?