Audi kutisti lippulaivamallinsa – tältä näyttää uusi A6, jonka takakonttiin luvataan mahtuvan kaksi golfbägiä

Geneven autonäyttely on polkaistu käyntiin. Audi käynnisti karkelot tuomalla lavalle kokonaan uusiksi pistetyn A6:n, josta on vaikea sanoa, näyttääkö se enemmän A8:lta vai A7:ltä. 

Audin uuden sukupolven A6 lainaa vahvasti sekä isoveljeltään A8:lta että rinnakkaismalli A7:ltä. Uutukainen on ulkoisesti, ainakin nopeasti katsottuna, vain hieman kutistettu versio Audin lippulaivasta.

A6:n kovimmat kilpailijat ovat Mercedes-Benzin E-sarja, BMW:n 5-sarja sekä Volvon S90 ja farkkuvariantti V90. Audi A6 alkoi näyttää jo vanhalta edellä mainittujen kilpailijoidensa rinnalla, joten päivitys ei tullut ainakaan yhtään liian aikaisin.

Muutoksia ilman yllätyksiä

On pitkälti makuasia, mitä mieltä uuden A6:n ulkonäöstä on. Audi ei ole tälläkään kertaa lähtenyt keksimään pyörää uudestaan, vaan uuden sukupolven A6 on enemmän evoluutio kuin revoluutio.

Senttejä on saatu lisää vähän sinne sun tänne, mutta esimerkiksi tavaratila vetää sedanissa samat 530 litraa kuin edeltäjäkin. Audi tosin mainostaa, että konttiin mahtuu kaksi golfbägiä poikittain, mikä ei aiemmassa mallissa onnistunut.

Vertaa vanhaa ja uutta mallia.

a6_new
Uusi A6 Copyright: AUDI AG.
a6_old
Vanha A6 Copyright: AUDI AG.

Vaikka ulkoiset muodot ovat tuttuja ja turvallisia, on auton sisällä otettu A7:n ja A8:n tapaan vähän isompia harppauksia. Ohjaamosta löytyy saksalaisvalmistajan viimeisintä teknologiaa niin turvallisuuden kuin viihtyvyydenkin saralla, ja tiensä uuden A6:n kojelautaan ovat löytäneet myös suurikokoiset kosketusnäytöt – nekin tuttua huttua A7- ja A8-malleista.

A6 tulee tarjolle sekä bensa- että dieselkoneilla, joita on piristetty sähkömoottorilla. Alkuvaiheessa tarjolla on vain kolmelitraiset versiot, joista saadaan irti 340 ja 286 hevosvoimaa.

Suomeen uusi A6 saadaan syksyllä, mutta meidän hintojamme ei ole vielä julkaistu. Saksassa nelivetoisen dieselmallin hinnat alkavat 58 050 eurosta.

Lähde: Audi

***

Lue myös:

    Uusimmat