Brittilehti selvitti, millä tavalla superrikkaat ostavat superkalliita superautojaan. Rahoitusesimerkkinä Geneven autonäyttelyn kallein luomus Aston Martin Valkyrie AMR Pro.
Autorahoituksesta kaiken tarpeellisen tietävä JBR Capital -finanssiyhtiö kertoi Daily Mailille, että jopa rikkaatkin turvautuvat osamaksuun hankkiessaan poikkeuksellisen kalliita ajoneuvoja. Yhtiön mukaan edes kaikkein rikkaimmat ökyautovalmistajien asiakkaat harvoin haluavat sitoa miljoonia euroja kerralla uuteen autoon.
– Monissa tapauksissa näillä yrittäjillä tai yritysten omistajilla on paljon varallisuutta, mutta he eivät välttämättä täytä perinteisten lainaajien vaatimuksia, koska heidän säännölliset tulonsa voivat olla pienet, finanssiyhtiön edustaja kertoi.
Rahoitusta JBR Capitalilta hakevan henkilön on luonnollisesti todistettava todellinen varallisuutensa ennen kuin osamaksusopimuksesta voidaan sopia. Asiassa kuitenkin merkitsee monet muutkin asiat kuin pelkkä pankkitilin saldo.
JBR Capital käytti rahoitusesimerkkinä noin 3,5 miljoonan euron arvoista Aston Martin Valkyrie AMR Pro -hyperautoa, jota valmistetaan vain 25 kappaletta. Kyseessä on Geneven tämänvuotisen autonäyttelyn kallein auto.
Mikäli ostaja ei ole valmis pulittamaan koko summaa kerralla, voi hän maksaa auton osissa esimerkiksi neljässä vuodessa. Tuolloin ostaja maksaa ensin noin 680 000 euron käsirahan, sitten kerran kuukaudessa neljän vuoden eli 48 kuukauden ajan noin 29 000 euron summan. Luonnollisesti jäljelle jää kuuluisa "viimeinen poikkeava erä", joka on Valkyrien kohdalla reilut kaksi miljoonaa euroa.
Rahoitussopimus tulee aina käteismaksua kalliimmaksi, mutta Valkyrien tapauksessa erotus on reilusti yli 700 000 euroa.
***
0:15