Audin nimipolitiikka on ollut pitkään varsin selkeä ja pitäytynyt perinteisessä iskutilavuustiedossa. Esimerkiksi 2,0 TDI on tarkoittanut, että autossa on iskutilavuudeltaan kaksilitrainen turboahdettu dieselmoottori. Nyt nimeäminen muuttuu ja yhdeksi syyksi valmistaja kertoo moottorin iskutilavuuden merkityksen pienenemisen suorituskyvyn merkkinä.
Kesään 2018 mennessä Audi ottaa kaikissa mallisarjoissa käyttöön uuden teholuokkaa kuvaavaan kahden numeron yhdistelmän. Mallisarjamerkinnän perässä oleva luku, esimerkiksi 40 tai 55, kertoo moottorin teholuokan, jotka menevät seuraavasti:
30 (81–96 kW)
35 (110–120 kW)
40 (125–150 kW)
45 (169–190 kW)
50 (210–230 kW)
55 (245–275 kW)
60 (320–340 kW)
70 (yli 400 kW)
Poikkeuksen näistä merkinnöistä tekevät S- ja RS-mallit sekä R8, joiden merkinnät pysyvät ennallaan.
Uusi nimeämispolitiikka otetaan käyttöön globaalista. Kiinassa tunnetusti autojen mallinimissä arvostetaan isoja lukuja, joten tässä hurjalla vauhdilla kasvavassa markkinassa voi piillä yksi syy nyt esiteltyjen merkintöjen käyttöön.
Kuvat: Valmistaja
Teknavin tv-ohjelma palaa jälleen ruutuun! Uudet 14. tuotantokauden jaksot alkavat maanantaina 18.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.