Japanilaisen turvatyynyvalmistaja Takata Corpin turvatyynyissä ilmenneet viat jatkuvat. Myös Suomessa olevia autoja kutsutaan huoltoon.
Japanilainen autonvalmistaja Honda kutsuu Suomessakin tarkistettavaksi yhteensä noin 19 000 autoa Takata-turvatyynyissä ilmenneen vian takia.
Vaarana Hondan mukaan on, että joko kuljettajan tai matkustajan puolella sijaitsevat etuturvatyynyt eivät laukea onnettomuustilanteessa – tai eivät ainakaan täydellä teholla.
Korjauskutsu koskee lähinnä noin kymmenen vuotta vanhoja Jazzeja ja Civiceja. Joukossa on kuljettajan turvatyynyjen osalta myös Accordeja.
– Vika liittyy turvatyynyn kaasunkehittimeen, joka saa tyynyn toimimaan. Tarkastuksissa on havaittu, että osa kaasunkehittimistä ei kenties tuota riittävästi tehoa. Kaasunkehittimet tullaan tässä yhteydessä vaihtamaan näihin autoihin, sanoo Hondan Suomen toimitusjohtaja Jyrki Mäkinen.
Mäkinen sanoo, että toistaiseksi ei ole raportoitu ensimmäistäkään onnettomuutta, jossa kyseisestä viasta olisi syntynyt vahinkoja. Takaisinkutsutoimenpide ei maksa asiakkaalle mitään. Hondalle aiheutuvia ylimääräisiä kustannuksia Mäkinen ei vielä osannut arvioida.
Saman vian vuoksi myös Nissan on pyytänyt 10 360 autoa tarkistettavaksi Suomessa. Mallit ovat Almera, Xtrail ja Tivo vuosilta 2004–2007.
Nissanin viestintäpäällikön Johanna Launeen mukaan autojen turvatyynyjen täyttöpatruunat täytyy vaihtaa.
Ongelmat japanilaisen Takata-yhtiön valmistamien turvatyynyjen kanssa ovat jatkuneet jo pitkään. Yhdysvalloissa peräti 34 miljoonaa autoa 11 eri valmistajilta kutsutaan korjaamolle räjähtelevien turvatyynyjen vuoksi.
Takatan turvatyynyjen vuoksi kaikkiaan yli 53 miljoonaa autoa on kutsuttu huoltoon. Kutsu koskee kymmeniä BMW:n, Chryslerin, Fordin, General Motorsin, Mazdan, Mitsubishin, Nissanin, Subarun ja Toyotan vuoden 2001 jälkeen valmistettuja malleja.