Vialliset turvatyynyt ovat aiheuttamassa valtavaa maailmanlaajuista skandaalia.
Continental Automotive Systemsin turvatyynyillä varustettuja autoja kutsutaan takaisin yli viisi miljoonaa. Useisiin automerkkeihin asennettujen turvatyynyjen takaisinkutsu koskee Motortrend-julkaisun mukaan vuosien 2007–2015 välillä valmistettuja autoja.
Continentalin viallinen turvatyyny ei välttämättä laukea onnettomuustilanteessa. Se voi myös laueta ilman törmäystä.
Myös japanilaisyhtiö Takata on ollut viime vuosina ongelmissa viallisten turvatyynyjen vuoksi. Takatan turvatyynyt ovat johtaneet pelkästään Yhdysvalloissa 34 miljoonan auton takaisinkutsuun. Takata on joutunut turvautumaan kilpailijoidensa apuun saadakseen toimitettua toimivia turvatyynyjä viallisten tilalle. Kyseessä on Yhdysvaltain historian suurin autojen takaisinkutsu.
Takatan turvatyynyjen laukeamisen yhteydessä saattaa irrota komponentteja, jotka voivat aiheuttaa vaaraa matkustajille. Turvatyyny saattaa myös jäädä kokonaan laukeamatta tai laueta ilman törmäystä.
Takatan turvatyynyt ovat Fox Newsin mukaan aiheuttaneet tähän mennessä 11 kuolemaa ja 139 loukkaantumista.
Continentalin turvatyynyjen vuoksi takaisinkutsuista ovat ilmoittaneet ainakin Honda, Fiat Chrysler sekä Mercedes-Benz. Honda on lisäksi raportoinut kahdesta loukkaantumisesta.
Honda kutsuu maailmanlaajuisesti takaisin 364 787 Accordia, jotka on valmistettu vuosina 2008–2010.
Fiat Chryslerin takaisinkutsu koskee 112 000:tta vuosimallin 2009 Dodge Journeyta sekä 2008–2009 valmistettuja Dodge Grand Caravaneja ja Chrysler Town & Country -tila-autoja.
Viime vuonna Mercedes-Benz kutsui turvatyynyongelmien vuoksi takaisin yhteensä 126 260 C-sarjalaista, jotka on valmistettu 2008–2009, sekä vuosimallin 2010 GLK350-maastureita.