Auto, joka reväytti maahantuojan tilauskirjat: Suomen halvimman sähköauton tilaajista osa saa omansa vasta ensi vuonna – tämä on identtisten kolmosten tilanne nyt

Suomen halvimman sähköauton titteliä viime vuonna pitänyttä Seat Mii electriciä ei tällä hetkellä voi tilata, sillä kaikki Suomen-markkinoille varatut autot on myyty, vaikkakaan ei vielä valmistettu.

Seat Mii electric koetteli loppuvuodesta ensimmäisenä onnistuneesti meriveden pitävyyttä sähköauton hinnan alarajaa hapuiltaessa. Valtion sähköautohankintatuen ja maahantuojan kampanja-alennuksen yhteisvoimin Suomen halvimman sähköauton hankintahinta tippui 15 400 euroon, ja maahantuojan tilauskirjoista revähtivät selykset – tilauksia tipahti lähes 600.

Maahantuojan ale meni jo ja Seatille temppu oli ainakin huomioarvoltaan onnistunut. Tilauksen tehneet asiakkaat tosin joutuvat odottamaan autoaan vielä pitkään.

– Tällä hetkellä tiedossa oleva Mii electricin tuotantokapasiteetti on Suomen osalta myyty loppuun, mutta käymme tietenkin neuvotteluja tuotantokapasiteetin lisäämiseksi. Emme ota toistaiseksi vastaan uusia asiakastilauksia, Seatin Suomen-johtaja Jukka Kiuru sanoo.

– Osa viime vuonna auton tilanneista on sen tietysti jo saanut, osa saa auton vielä tämän vuoden puolella ja osalla luovutus menee ensi vuodelle. Tällä hetkellä rekisteröitynä on 123 Mii electriciä.

Saman auton saa Skodana

Seatin sähköjunasta laiturille jääneiden kannattanee nyt suunnata katse Mladá Boleslavin suuntaan. Teknisesti ja valtaosin ulkonäönkin puolesta samanlainen sähköauto nimittäin löytyy samaan Volkswagen-konserniin kuuluvan Skodan pilttuusta nimellä Citigo-e iV.

Identtinen on myös alkaen-hinta, 19 389 euroa. Siitä höylääntyy edelleen valtion avokätisyyden ansiosta pari tonnia veks. Sisarusparveen kuuluu myös pari tonnia kalliimpi Volkswagen e-up.

Skodaa maahantuovasta Helkama-Auto Oy:stä viestitään uunituoreita Citigo-sähköautoja luovutetun jo asiakkaille. Nyt tilauksensa tekevät joutuvat odottelemaan autoa 6–7 kuukautta.

Skodan modernin historian ensimmäisen sähköauton akun kapasiteetti on 32 kilowattituntia. WLTP-kilometrejä luvataan 250. Sähkömoottorissa piisaa ruutia 61 kilowatin edestä, mikä Miin koeajon yhteydessä sai edullisen kaupunkikiesin tuntumaan reagoinnin ja kiihtyvyyden osalta lähes urheiluautolta.

Lue myös:

    Uusimmat