Volkswagenin ensimmäisen varsinaisen sähköautomallin hinnat lähtevät Suomessa 39 984,95 eurosta.
Volkswagen vertaa sen uutta ID.3-sähköautoa Kuplaan ja Golfiin. Vaikka suuret puheet onkin vielä lunastettava, niin on jutuissa perääkin. Kyseessä on saksalaisvalmistajan ensimmäinen alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu malli, joka edustaa samanlaista käännekohtaa yhtiön historiassa kuin edellä mainitut legendat.
– Volkswagen ID.3:n lanseeraus tapahtuu koronaviruspandemian aiheuttamassa vaikeassa markkinatilanteessa, mutta olen varma, että se tulee jatkamaan Kuplan ja Golfin viitoittamaa tietä uutena kansanautona, Suomen Volkswagenin johtaja Mikko Mykrä hehkuttaa Volkkarin tiedotteessa.
Auton toimitukset käynnistyvät syyskuussa.
Lue myös: Salikassiin mahtuu yli 200 hevosvoimaa – näin kompakti on Volkswagenin sähkömoottori
Ensimmäisissä autoissa ei kaikkia ominaisuuksia
ID.3 esiteltiin suurin elkein syyskuussa 2019, mutta sen jälkeen se on viihtynyt otsikoissa vähän negatiivisemmassa mielessä. Auto on ollut vastatuulessa marraskuussa alkaneessa tuotannossa paljastuneiden ongelmien vuoksi ja ensimmäiset yksilöt tulevatkin markkinoille vajavaisella ohjelmistolla. Autot päivitetään myöhemmin täyteen iskuunsa.
Ensimmäisissä syksyllä toimitettavissa autoissa ei ole vielä aktivoituna App Connect -toimintoja eikä Max-varusteluversion HUD-tuulilasinäytön lisätyn todellisuuden ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet päivitetään autoihin ohjelmistopäivityksellä vuoden 2021 ensimmäisen neljänneksen aikana.
– Mikäli on valmis odottamaan auton toimitusta loppuvuoteen, silloin autossa on jo kaikki toiminnot käytössä luovutushetkellä, maahantuoja kertoo.
Auton huhuttiin aiemmin myöhästyvän peräti vuodella, mutta Volkswagen onnistui pitämään kiinni alkuperäisestä aikataulustaan, sillä ID.3:n ennakkomyynti on käynnistynyt tänään keskiviikkona Euroopassa - ja ilahduttavasti myös Suomessa.
0:31
420 kilometriä latauksella
ID.3 1ST -mallin Euroopan-markkinoille saapuva ennakkoerä on 30 000 autoa, joihin etuosto-oikeus on auton varanneilla.
Valittavissa on kolme eri varustelutasoa. 1ST, 1ST Plus ja 1ST Max. Perusversio kustantaa noin 40 000 euroa, Plus noin 45 000 euroa ja Max noin 50 000 euroa. Kaikkiin versioihin on saatavissa valtion 2 000 euron hankintatuki.
Kaikissa 1ST-malleissa on 58 kWh:n akku, jolla toimintamatka on 420 kilometriä. Myöhemmin tarjolle tulee pienempi 45 kWh:n akku sekä suurempi 77 kWh:n akku, joiden toimintamatkat ovat 330 ja 550 kilometriä.
Lähde: Volkswagen