Autoalan keskusliitossa kummastellaan liikenneministeri Timo Harakan lupauksia maksaa korvauksia maaseudun autoilijoille, jos bensan hintaa nostetaan.
Autoilun edunvalvojien mielestä tällaisilla tukiaisilla mentäisiin "aivan väärään suuntaan", kun pitäisi tukea autokannan uudistamista eikä ajelua vanhoilla autoilla.
Liikenneministeriön tällä viikolla julkaiseman tiekartta-raportin mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 liki 700 000 sähköautoa, jotta liikennepäästöjen puolittamisesta tulisi totta.
700 000 sähköautoa ei realismia
Tällä hetkellä täyssähköautoja on liikenteessä kokonaista 7000. Ja kun uusien autojen myynti on sakannut 10 vuoden takaisesta 150 000 kappaleesta vuodessa alle 100 000 auton, autokauppiaat hieman hymähtelevät tavoitteelle.
– No 700 000 kuulostaa kyllä hieman epärealistiselta, lausuu Laakkonen-autokonsernin liiketoimintajohtaja Mika Pokka.
– Onkohan tässä nyt käynyt niin, että kun lyödään rima riittävän korkealle, että päästäisiin vaikka puoliväliin, niin voidaan olla siihenkin tyytyväisiä, kommentoi Auto-Aritan toimitusjohtaja Tomi Orava.
Molemmat kertovat, että asiakkaat toki jo tänään kyselevät autojen päästöjen perään. Toyotaa edustava Orava kertoo, että asiakkaat kysyvät enemmän päästölukuja kuin sitä, miten nopeasti lähtee nollasta sataan.
Laakkosen johtajan Pokan mukaan keskustelua käydään paljon asiakkaiden kanssa hybridi- ja sähköasioista.
– Tästäkin huolimatta täytyy ikävä kyllä sanoa, se auton hinta on kuitenkin lopulta se ratkaiseva asia ostopäätöksessä, kertoo Pokka.
Myyjän pitää olla nyt skarppi neuvonantaja
Niin ikään molemmat kertovat, että myyjien ammattitaitoa on skarpattu koulutuksella. Myyjän vastuu oikeasta informaatiosta on ihan eri tasolla kuin vuosia sitten, jolloin yleisin kysymys asiakkaalle oli "paljonko ajat, siis bensa vai diesel".
Nyt pitää miettiä hybridien, bensan, ekopolttoaineiden ja täyssähkön välillä. Siis jos asiakas ajaa tänään paljon, ei pidä suositella sähköä, vaan ehkä dieseliä, joka on nykyisin päästöiltään huomattavasti vanhaa mainettaan parempi.
– Myyminen on nyt vaativampaa, etenkin kun haluaa ylläpitää pitkiä asiakassuhteita. En halua lähteä johtamaan asiakasta harhaan, koska haluan tehdä sen seuraavan kaupankin. Pitää osata neuvoa latausasioista kuin myös auton arvon säilymisestä maailman muuttuessa, kuvailee toimitusjohtaja Tomi Orava.
– Asiakkaat ovat vielä aika epävarmoja uusista teknologioista. Automyyjän tehtävä on kartoittaa asiakkaan tarve vaikka hybridiauton äärellä, jotta voi sanoa asiakkaalle, että "en voi suositella hybridiä, jos päivittäiset ajomatkat ovat pitkiä", kertoo Mika Pokka Laakkonen-konsernista.
Pokan mukaan "se on lyhyt tie, jos myyjä myy väärän auton asiakkaalle".
– Tätä korostamme koulutuksissa nyt: asiakkaan tarvekartoitus. Ostaja toki tekee lopullisen päätöksen, mutta myyjän pitää pystyä suosittelemaan.
Autovero alas – tuoreita autoja tielle
Automarkkinat mullistuvat vääjäämättä seuraavan 10 –15 vuoden aikana. Autoala haluaa olla päästötalkoissa mukana, sähköautojen halutaan lisääntyvän ja päästöjen vähenevän. Ongelma on vain se, että teillämme surraa yhä tänäänkin noin 800 000 vanhaa, yli 15 vuoden ikäistä autoa – ja uudet ovat kalliita ja sähköautot hyvin kalliita.
Myyjiä ja korjaamoja edustavan Autoalan Keskusliiton mukaan päästöjä leikataan parhaiten uusimalla autokantaa moderniksi ja vähäpäästöiseksi. Autoala olisi valmis myymään uusia ja vähän käytettyjä autoja reilusti nykyistä halvemmalla, jos autoveroa pudotettaisiin.
– Autovero pitäisi laskea lähelle nollaa viidessä vuodessa, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.
– Uusien autojen hinnat putoaisivat 20 prosenttia – ja myös käytettyjen, kun nämä uudet päätyvät vaihtoautoiksi. Näin saataisiin tuoreita vähäpäästöisiä autoa teillemme.
Rissan mukaan autonveron poistoa voitaisiin kompensoida autonkäyttöveron nostolla. Autoalan mukaan se olisi muutaman kympin vuodessa, juuri autojen vähäpäästöisyyden takia.
Tukea maaseudun bensalaskuihin – mitä järkeä?
Rissa ihmetteleekin, että liikenneministeri Timo Harakka lupailee tukea maaseudun autoilijoiden bensalaskuihin, jos polttoaineen hintaa nostetaan – samaan aikaan kun päästöjä pitäisi leikata.
– Onhan se aika hassua, että ruvetaan palkitsemaan ihmisiä siitä, että ajetaan niillä vanhoilla autoilla jatkossakin. Näitähän pitäisi vaihtaa tuoreempiin, jotta ne olisivat vähäpäästösempiä. Tällä palkitsemisella mennään aivan väärään suuntaan, eikä se mitenkään edistää autokannan uudistumista, kritisoi Pekka Rissa.