Näin paljon vähemmän maksaa 100 kilometriä sähköllä kuin bensalla – "Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"

4:56img
Miten paljon halvempaa on ajaa 100 kilometriä kotona ladatulla sähköautolla kuin bensa-autolla? Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio antaa Maikkarin Uutisaamussa yhden esimerkin.
Julkaistu 17.02.2022 12:53

Ville Järveläinen

Sähköautoilun suosio kasvaa Suomessa jopa muuta Eurooppaa nopeammin, jos mukaan lasketaan myös ladattavat hybridit. Mutta mitkä asiat lisäävät sähköautojen suosiota? Maikkarin Uutisaamussa vierailivat torstaina Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sekä Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Vaikka ladattavat hybridit ovatkin lyöneet Suomessa läpi toden teolla, ei pelkkien täyssähköautojen menekki ole meillä Kallion mukaan kuin Euroopan keskitasoa.

– Kun molemmat lasketaan yhteen, niin sitten se käppyrä nousee kolmen kärkeen, Kallio kertoo.

Suomen tieliikenteessä on 2,8 miljoonaa autoa, joista ladattavia on hieman runsaat 100 000. Tästä määrästä täyssähköautojen osuus on noin neljännes.

Lue myös: Miten tässä näin kävi? Edullisen sähköauton hinta pomppasi tonneilla, vaikka autoverokin poistettiin

Kasvun odotetaan kuitenkin olevan kovaa. Kallion mukaan ennusteissa uskotaan ladattavien autojen osuuden nappaavan tänä vuonna jo 40 prosentin markkinaosuuden kaikista ensirekisteröinneistä.

Mikäli autokannan kierto pysyy nykyisellä tasolla ja sähköautot lisääntyvät samaa tahtia kuin nyt, on Suomen teillä vielä vuonna 2030 Rissan mukaan noin kaksi miljoonaa polttomoottoriautoa.

– Vaikka ennustetaankin, että tuolloin jo kaksi kolmasosaa uusista myydyistä autoista on täyssähköautoja, niin autokannassa niitä on silloinkin vasta 15 prosenttia. Tänään ostettu uusi auto päätyy kierrätykseen vasta vuonna 2044 tällä vauhdilla, miten autokanta nyt kiertää, Kallio sanoo.

Tämä on Rissan mukaan Suomen ongelma.

– Muihin Pohjoismaihin verrattuna meillä autokanta vaihtuu liian hitaasti. Meillä autokannan ikä on jo 12,6 vuotta, kun se Ruotsissa taitaa olla alle 10 vuotta.

02mtv uutiset_huomenta suomi_maaliskuu2023_16x9

Huomenta Suomi nähdään MTV3-kanavalla joka arkiaamu kello 6.25-9.30 välisenä aikana. 

Viikonloppuisin Huomenta Suomi nähdään kello 9-12. 

Ohjelma on katsottavissa myös  MTV Katsomossa ja MTV Uutiset Livessä

Lue myös: "Norjan sähköautoihmettä ei ole tehty kepillä, vaan porkkanalla" – autoalalla uskotaan, etteivät markkinat normalisoidu vielä vuosiin

"Nopea sähköistyminen on köyhän paras kaveri"

Kallion mukaan sähköautojen suosion lisääntyminen palvelee myös polttomoottoriautoilijoita.

– Nytkin näyttää siltä, että vaikka määrä lisääntyy näinkin nopeasti, niin me ei välttämättä vältytä tulevilta polttoaineveronkorotuksilta tällä vuosikymmenellä. Me voidaan välttyä sillä, että me saadaan vielä nopeammin sitä sähköistymistä ennen kaikkea henkilöautokantaan, Kallio sanoo.

Suomen tavoitteena on, että vuonna 2030 teillämme liikkuu noin 700 000 ladattavaa autoa, joista puolet on sähköautoja.

Kallion mukaan 100 000 sähköauton lisääminen tähän tavoitteeseen, eli niiden määrän nostaminen vajaaseen puoleen miljoonaan tällä vuosikymmenellä, voisi auttaa välttämään useiden senttien veronkorotukset polttoaineisiin.

– Nopea sähköistyminen on myös köyhän paras kaveri, Kallio sanoo.

Polttomoottoriautolle jatkoaikaa synteettisellä bensalla tai dieselillä?

Rissa uskoo, että Suomessa ajetaan vielä pitkään polttomoottoriautoilla. 

– Kyllä meillä tapahtuu vuonna 2030 ja siitä eteenpäin se sähköistyminen todella nopeasti.

Kallion mukaan sähköautot tulevat olemaan valtavirtaa jo ensi vuosikymmenellä.

– Toivottavasti jossain vaiheessa myös vetyautot.

Lue myös: Auton polttoainelasku kuriin muutaman tonnin sijoituksella – valtiolta tuhannen euron tuki

Hän uskoo myös vedystä ja hiilidioksidista tehtävien sähköpolttoaineiden, synteettisen bensan ja dieselin, antavan uuden elämän polttomoottoriautoille.

– Se vie vanhankin polttomoottoriauton päästöt nollaan, Kallio sanoo.

– Ei polttomoottoriauto sinällään huono ole. Se on se fossiilinen polttoaine, mikä on huono, hän täräyttää.

Vaikka uuden auton hankinnassa hintaero on vielä tällä hetkellä polttomoottoriauton hyödyksi, on auton käyttökustannuksissa tilanne päinvastainen. Kannustaako bensan nouseva hinta suomalaisia sähköautojen pariin? Eikö sähkön hinnan nousemisen pitäisi hillitä sähköllä ajamisen suosiota?

Artikkelin yläpuolella olevalla videolla Kallio kertoo, minkä verran sähköllä ajaminen maksaa sataa kilometriä kohden tällä hetkellä – ja kuinka paljon sähköautoon vaihtava voi säästää bensa-autoon verrattuna.

Entä mikä on Rissan mukaan ykkösjuttu, joka kannustaa siirtymään sähköön? Mitä hallituksen tulisi tehdä sähköautojen menekin nopeuttamiseksi?

Lue myös: Miten bensalitra voi taas maksaa kaksi euroa, vaikka raakaöljyn hinta on kaukana ennätystasosta?

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot