Autoala uskoo uusien autojen kaupan vauhdittuvan, kun henkilöautojen romutuspalkkiokokeilu alkaa heinäkuun alussa.
Kampanjan aikana kuluttaja saa 1500 euron alennuksen uuden, vähäpäästöisen auton hinnasta, kun on vienyt vanhan autonsa romuttamoon.
Kampanjan tavoitteena on vähentää päästöjä, parantaa liikenneturvallisuutta ja nuorentaa Suomen autokantaa.
– Kyllä meillä autokannan keski-ikä ja varsinkin vanhempien autojen turvallisuus näkyy tilastoissa. Yli 20 vuotiaissa autoissa turvarakenteet ovat olleet jopa uutena heikkoja verrattuna nykyautoihin, ja sitten siihen vielä ruostuminen päälle, kuvailee tilannetta Liikennevakuutuskeskuksen liikenneturvallisuusyksikön yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.
– Kaikkein vanhimman autokannan poistuminen on hyvä asia ja meidän kannalta kaikkien iloisin asia olisi se, jos saisimme tätä kalustoa pois nuorilta. Erityisesti he kärsivät Suomen autokannasta. Jos nuori ostaa itse auton niin hinta merkitsee paljon. Lisäksi on piintynyt tapa, jossa nuorelle on tapana antaa se ukin vanha auto harjoitteluun. Se on todella valitettavaa. Koisaari sanoo.
Suomessa ei ole aiemmin vastaavaa kampanjaa tehty. Kokeilun yksi tarkoitus onkin testata, miten tällainen kannustus kierrätykseen toimii. Maailmalta on asiasta hyviä kokemuksia.
– Alunperin ajatus on lähtösin poliittisesta tahdosta. Haluamme kokeilla, jos sitä kautta autokantaa saisi muutettua turvallisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi sekä vanhoja pois liikenteestä ja luonnosta, sanoo Trafin tietojohtaja Juha Kenraali.
Kokeiluun on varattu kolmen miljoonan budjetti, mikä tarkoittaisi noin 3000 auton kierrätystä.
– Seuraamme tätä tilastojen avulla hyvin tarkasti. Jos autoja tulee tätä enemmän, arvioimme tilannetta uudelleen. Sen näemme, kun kampanja käynnistyy.
Kritiikkiä on herättänyt ajatus siitä, että tuki valuu ennen kaikkea autokauppiaiden taskuun, ei kuluttajien tai luonnon hyödyksi.
– En usko, että tässä hyöty pelkästään autoalalle valuu. Ensisijaisesti lähdetään siitä, että autokantaa uudistetaan ja saamme kierrätykseen vanhoja autoja, jotka muuten makaisivat latojen ja metsien reunoilla, Kenraali sanoo.
Hän myöntää, että autoalan virkistäminen on mahdollista eikä pelkästään huono asia.
– Hyvä, jos koko Suomi saa buustausta, hän toteaa.
Autoalalla tilanne on ollut haastava jo useamman vuoden. Tämän vuoden ennuste on noin 110 000 uutta henkilöautoa, ja kokeilun toivotaan tukevan ennustetta.
Autotuojien puheenjohtajan mukaan kampanja yhdessä tuoreiden autoveropäätösten kanssa antaa hyvät näkymät.
– Uskomme, että asiakkaat jotka eivät muuten ostaisi uutta autoa, saavat tätä kautta mahdollisuuden uuteen, vähempipäästöiseen ja turvalliseen autoon, Autontuojat ry:n puheenjohtaja Antti Ruhanen sanoo.
– Kaikki Suomessa myytävät automerkit ja kaikki automaahantuojat ovat voimakkaasti mukana tukemassa tätä kampanjaa. Asiakkaalla on täysi valinnanvapaus, kunhan vaatimukset täyttyy. Näissä vähempipäästöisissä autoissa on erittäin hyvä valikoima, uskoisin, että 30-40 prosenttia koko myytävästä autokannasta mahtuu näihin kriteereihin.
Miten kuluttaja sitten osaa ottaa huomioon 1500 euron edun? Eikö autokaupassa muutenkin ole tapana tingata hintaa alemmas - eihän kukaan kai maksa suoraan pyyntihintaa sellaisenaan?
– Kampanja on täysin avoin. Asiakas näkee tilaussopimuksessaan ja laskussaan 1500 lisähyvityksen, Ruhanen lupaa.
– Autokauppaa kannattaa tehdä niin kuin tähänkin asti. Autokauppa on valmis tekemään hyviä tarjouksia, kuluttaja vaan huolehtii siitä, että saa 1500 alennuksen tämän muun lisäksi, hän vinkkaa.
Kampanja on huomattu jo autoliikkeissäkin. Henkilökuntaa on koulutettu, mutta myös asiakkaat ovat jo kyselleen kokeilun perään.
– Tämä tukee sitä, että saadaan Suomen vanha autokanta liikkeelle. Meillä on isot odotukset tästä ja jo nyt ollaan nähty ihmisiä liikkeellä ja tehty alustavia tarjouksia, jotka johtavat kauppaan kun kampanja alkaa. Jo nyt nähdään, että kyllä tällä ja veroratkaisulla päästään puhdistamaan suomalaista autokantaa, sanoo myyntijohtaja Kari Wikholm Autoverkkokaupasta Helsingistä.
3:03