Tankkaussovelluksia käyttävien autoilijoiden kannattaa varautua siihen, että maksutapahtuma voi vaatia vuoden 2021 alusta alkaen vahvan tunnistautumisen.
Finanssiala ry muistuttaa verkkosivuillaan vuodenvaihteessa tulevasta muutoksesta, joka vaikuttaa kaikkeen sähköisesti tapahtuvaan maksamiseen.
Esimerkiksi polttoaineen ostaminen huoltoasemalla tankkaussovellusta käyttämällä voi vaatia vahvan tunnistautumisen 1. tammikuuta 2021 alkaen. Vahvan sähköisen tunnistamisen ajatuksena on, että luotettava toimija takaa käyttäjän identiteetin aina, kun tunnistamista käytetään.
Finanssialan mukaan vahva tunnistautuminen tapahtuu useimmiten verkkopankkitunnuksilla. Esimerkiksi tunnistautumissovelluksen sisältämää älypuhelinta kannattaa pitää jatkossa aina mukanaan, jos tarkoituksena on tehdä edes pieniä verkko- tai mobiiliostoja.
LUE MYÖS: Mistä kuljettaja tietää, kummalta puolelta auto pitäisi tankata? Tämä kolmio sen kertoo – luukun sijainnilla on vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen
Tarkoituksena ei ole kiusata kansalaisia
Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela kuitenkin huomauttaa, että maksajat ovat sekä pankin että kaupan asiakkaita, ja molempien intresseissä on palveluiden mahdollisimman sujuva käyttö.
– Kun uutta teknologiaa otetaan käyttöön, ei käytettävyys välttämättä alkuvaiheessa ole parasta mahdollista: sovellukset saattavat takkuilla ja maksutapahtumat vaatia uusintayrityksen. Sekä pankit että verkkokauppiaat toivovat asiakkailta kärsivällisyyttä.
Vahvan tunnistautumisen vaatimus ei ole pankkien ja verkkokauppiaiden keksintö, vaan vaatimus tulee lainsäädännöstä, jonka tarkoituksena on parantaa kuluttajansuojaa ja maksupalvelujen turvallisuutta.
Lain lähtökohtana on ollut, että käyttäjä voi luottaa vahvan sähköisen tunnistautumisen turvallisuuteen ja yksityisyyteen.
– Eurooppalainen pankkivalvoja edellyttää ja valvoo vahvan tunnistamisen toteutumista. Vaatimus koskee kaikkia maksamisen osapuolia sekä maksunsaajan että maksajan pankin päässä.
LUE MYÖS: Espoolaisella huoltoasemalla aivan uudenlainen tankkausautomaatti: "Se oli merkki, että jotain pitäisi tehdä"
Lähteet: Finanssiala ry, FiCom