Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Mistä tietää, kummalta puolelta auto tankataan? Entä onko luukun puolella merkitystä liikenneturvallisuudelle?
Vastaus: Kukapa ei olisi joskus tuntenut itseään hölmöksi ajettuaan huoltoasemalla auton kanssa väärälle puolelle polttoainejakajaa. Tällainen tilanne on kuitenkin vältettävissä, sillä valtaosassa autoja tankkausluukun sijainti on pääteltävissä kuljettajan paikalta käsin.
Auton mittaristossa polttoainemittari on merkitty polttoainejakajan symbolilla. Useassa autossa tämän symbolin jommallakummalla puolella on kolmionmuotoinen nuoli, joka osoittaa tankkausluukun puolen.
Mikäli käytössä olevan auton mittaristosta ei tällaista nuolta löydy, on toki olemassa muitakin keinoja asian selvittämiseksi: Mikäli täyttöluukku avataan autosta sisältä käsin sähköisesti tai mekaanisesti, voi luukun avata ja katsoa sivupeileistä, kummalta puolelta auennut luukku näkyy.
Mikäli tätäkään mahdollisuutta ei ole, kannattaa auto pysäyttää turvalliseen paikkaan, varmistaa sen paikallaan pysyminen kytkemällä seisontajarru huolellisesti ja käydä ulkona katsomassa täyttöaukon sijaintipuoli ennen polttoainejakajalle ajoa.
Merkitystä myös liikenneturvallisuudelle
Itse näkisin, että kuljettajanpuolella oleva täyttöluukku on normaalitilanteessa turvallisin, koska tällöin kuljettaja voi koko ajan operoida auton ja polttoainejakajan välissä, jossa ei ole muuta liikennettä.
Jos taas polttoaine loppuu tien varressa, kesken ajon, on tämä liikenteen puolella oleva täyttöluukku toki vaarallisempi kuin pientareen puolella oleva. Tällainen tilanne osuu saman kuljettajan kohdalle kuitenkin varsin harvoin – jos ollenkaan – verrattuna tankkauksiin huoltoasemalla.
Turvallisuuden kannalta olennaista on myös se, että kuljettaja selvittää etukäteen polttoaineen täyttöaukon sijainnin. Jos totuus paljastuu vasta jakajan väärälle puolen ajamisen jälkeen ja autoa joutuu peruuttelemaan, aiheuttaa tilanne hämmennystä.
Tähän kun yhdistetään väärälle puolelle jakajaa ajaneen kuljettajan häpeäntunne ja ehkä jopa töppäyksen aiheuttama hienoinen paniikki, tulee herkästi tehtyä hätiköityjä ratkaisuja harkittujen sijaan. Nämä ovat omiaan lisäämään vaaraa ja aiheuttamaan todellisia vahinkoja.