Autoilija! Losseihin ja lauttoihin liittyy muutama pelisääntö, jotka on syytä tietää – jonottaessakin oltava tarkkana

0:31img
Komea video yläilmoista: Suomen ensimmäinen sähkölautta sai kyytiinsä 34 sähköautoa Paraisilla.
Julkaistu 04.07.2020 10:52
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä tulee huomioida, kun ajetaan auto maantielautalle?

Vastaus: Kesäaikaan saariston lautoilla on ruuhkaa. Jotta lautalle ajo, lauttamatka ja lautalta poistuminen sujuisivat mahdollisimman turvallisesti, on syytä toimia yhteisten pelisääntöjen mukaan.

Lauttarantaa on lähestyttävä riittävän alhaisella tilannenopeudella. Kesäaikaan, varsinkin sesonkipäivinä, autojonon pää saattaa yltää yllättävän pitkälle lauttarannasta. Tämä on syytä tiedostaa ja sovittaa tilannenopeus sellaiseksi, että auton saa varmasti pysäytettyä turvallisesti näkyvissä olevalla tien osalla.

Lue myös: Oletko lähdössä road tripille? Tässä avaimet onnistuneeseen automatkaan!

Lautalle jonottaminen

Lauttarantaan saavuttaessa on olennaista seurata opasteita ja liikenteenohjausta. Pääsääntö on, että ajetaan oikeanpuoleiselle kaistalle – etuajo-oikeutetut ajoneuvot ajavat omalle kaistalleen.

Mikäli jonon pää ylettyy pidemmälle kuin jonotusaluetta on varattu, on tärkeää pysäyttää tien oikeaan reunaan, jolloin etuajo-oikeutetut pääsevät turvallisesti ohi.

autoliitto lossi

Jonon pää voi olla kaukanakin lauttarannasta. Kuva: Autoliitto

Hälytysajoneuvoilla sekä poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen virkatehtävässä olevilla ajoneuvoilla on oikeus päästä lautalle ja yhteysalukselle ennen muita. Toimivaltainen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus (ELY) voi antaa määräyksiä siitä, missä järjestyksessä muut ajoneuvot pääsevät lautalle tai yhteysalukselle. 

ELY-keskuksen verkkosivujen mukaan lautalle saavat ajaa ennen muita myös ajoneuvot, jotka kuljettavat joko sairasta hoitoon tai kiireellisellä virkamatkalla olevaa terveydenhuollon henkilökuntaa, eläinlääkäriä tai pelastustehtävissä olevaa henkilöä. Etuajo-oikeus on myös luvanvaraisessa henkilöliikenteessä käytettävällä ajoneuvolla, eläinkuljetusajoneuvolla, kiireellistä tien kunnossapitotehtävää suorittavalla ajoneuvolla sekä mopoilla.

ELY-keskus voi myöntää etuajo-oikeuden anomuksesta myös vakinaisen kotipaikan perusteella taikka riittävän tarpeen perusteella. Olennaista on huomata, ettei ELY-keskuksen myöntämä etuajo-oikeus kuitenkaan anna oikeutta ohittaa muita etuajo-oikeutettuja. 

Toisin kuin usein luullaan, moottoripyörillä ei ole lauttarannassa etuajo-oikeutta autoihin nähden – siis ilman ELY-keskuksen myöntämää etuajo-oikeutta.

Lue myös: Suomen ensimmäinen sähkölautta sai kyytiinsä 34 sähköautoa – katso komea video yläilmoista

Lauttarannassa seisottaessa on syytä muistaa joutokäyntirajoitukset ja muutenkin välttää tarpeetonta joutokäyntiä. Myös ajovalot pitää sammuttaa, jottei häikäise maantielautan kuljettajaa. Matkailuajoneuvoissa kaasupullojen pääventtiilit pitää sulkea ennen lautalle ajoa ja ne on pidettävä suljettuina koko lauttamatkan ajan.

Lautalle ajaminen

Lautalle saa ajaa vasta, kun ajovuoro osoitetaan liikennevaloilla tai lauttahenkilöstön toimesta. Ensin lautalle päästetään etu-ajo-oikeutettujen kaistalla olevat ja vasta sen jälkeen muut. Poliisilla on mahdollisuus sakottaa tienkäyttäjiä etuajo-oikeuskaistan väärinkäytöstä. 

Pääsääntöisesti ensin täytetään lautan oikeanpuoleinen kaista ja sen jälkeen vasen kaista - ellei liikennettä ohjaava lautan henkilökunta toisin ohjeista. Keskimmäiselle kaistalle lastataan ensisijaisesti raskaita ajoneuvoja, mikäli sellaisia on.

Pyri ajamaan auto niin, että autosta pystytään tarvittaessa poistumaan. Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde, sammuta valot ja pysäytä moottori. Tupakointi on kielletty koko lauttamatkan ajan – myös ajoneuvoissa sisällä. Mikäli aiot poistua autosta, tee se vasta, kun lautta on liikkeellä. Varmista sivupeilistä, ettet avaa ovea kenenkään eteen. Ole myös varovainen, ettei ovi kolahda lautan rakenteisiin, viereiseen autoon tai sen mahdollisesti samaan aikaan avautuvaan oveen. 

Moottoripyörän ja mopon kuljettajien tulee itse huolehtia ajoneuvojensa pystyssä pysymisestä lauttamatkan ajan.

Lautalta poistuminen

Kun lautta on päässyt määränpäähänsä, ajetaan sieltä pääsääntöisesti pois samassa järjestyksessä kuin sinne on tultu. Olennaista on taas odottaa, että puomit nousevat ja ajolupa annetaan liikennevaloilla tai lauttahenkilöstön toimesta.

Lue myös: Miten lapsiperheen automatka sujuisi mahdollisimman mukavasti ja turvallisesti?

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne