Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Salliiko laki kännykän käytön auton ollessa paikoillaan liikennevaloissa? Entä saako ajon aikana syödä?
Vastaus: Sallittuihinkin asioihin liittyy riskejä. Sen lisäksi on syytä muistaa, että kaikki, mikä ei ole kielletty, ei silti ole suositeltavaa.
Tieliikennelain mukaan moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Ajon aikaisella käytöllä tarkoitetaan ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä.
Lue myös: Kannattaako autoon valita kumi- vai kangasmatot? Ammattimies muutti mielensä 10 vuotta sitten: "Paluuta en ole edes harkinnut"
Esimerkiksi liikennevaloissa paikallaan oltaessa puhelinta voi siis käyttää. Tällöin on muistettava kuitenkin huolehtia auton pysymisestä paikoillaan jarrua painamalla, paikallaanpitoavustimella (auto hold) tai seisontajarrulla. Jos näin ei toimi, on vaara, että auto valuu paikasta ja tilanteesta riippuen päin edessä tai takana olijaa, suojatielle tai jopa risteykseen.
Puhelimen käyttö ei myöskään saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen. Usein näkee liikennevalojen vaihtuessa vihreäksi, että kännykkäänsä uppoutunut kuljettaja ei huomaakaan valojen vaihtumista. Yleensä tilanne purkautuu viimeistään sitten, kun joku takana olevista kanssa-autoilijoista huomauttaa kännykän pauloissa uinuvaa kanssa-autoilijaa äänimerkillä valojen vaihtumisesta.
Ennen liikkeellelähtöä pitää puhelin laskea pois kädestä ja ajatukset siirtää somemaailmasta tai viestittelystä 100-prosenttisesti takaisin liikenteeseen ja auton hallintaan.
Syöminen ja juominen
Autossa syömistä tai juomista (alkoholittomien juomien osalta) laki ei ajon aikana kiellä. Lähtökohtaisesti en sitä kuitenkaan suosittele. Poikkeuksena tähän voisi ajatella jotain satunnaisesti yhdellä kädellä tapahtuvaa mutustelua tarkasti harkituissa tien kohdissa ja tilanteissa, millä saattaa olla jopa positiivisia turvallisuusvaikutuksia kuljettajan vireystilan kannalta. Muu syöminen ja juominen kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan ajoittaa niin, että se saadaan tehtyä auton ollessa pysähdyksissä.
Mikäli varoitteluistani huolimatta päätyy syömään tai juomaan ajaessaan ja siitä aiheutuu vaaraa liikenneturvallisuudelle, esimerkiksi ajautuminen toiselle ajokaistalle, kolari tai tieltä suistuminen, määrätään rangaistus sen perusteella, mihin kuljettajan epäillään syyllistyneen. Näihin rikkomuksiin löytyy siis tieliikennelaista omat rangaistuspykälänsä.
Poliisin harkitessa päiväsakkojen lukumäärää, otetaan huomioon kaikki tapahtumaan vaikuttaneet asiat. Jos esimerkiksi poliisi on havainnut – tai kuljettaja kertonut – ajonaikaisen ruokailun vaikuttaneen tilanteen syntyyn esimerkiksi aiheuttamalla auton seilaamista kaistalta toiselle, tulee asia vaikuttamaan päiväsakkojen suuruuteen korottavasti.
Taustatietoa poliisin valvonta- ja rangaistuskäytännöistä tämän vastauksen kirjoittamista varten sain Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikomisario Aapo Isoaholta.