Autoilijan asenneongelma voi viedä pyöräilijältä hengen: "Kaikki eivät suhtaudu yhtä vakavasti"

4:00img
Katso videolta autoilijan ja pyöräilijän olennaisimmat väistämissäännöt ratin takaa kuvattuna.
Julkaistu 27.06.2023 12:12

Ville Järveläinen

Liikenneturva kehottaa tiedotteessaan autoilijoita skarppaamaan polkupyöräilijöitä ohittaessaan. Se muistuttaa, että maantiellä pyöräily on täysin luvallista, ja että autoilijan tehtävänä on antaa pyöräilijälle riittävästi tilaa myös ohitustilanteessa. Pahimmassa tapauksessa pyöräilijä kaatuu varomattomasti tehdyn ohituksen seurauksena.

Yli 80 prosenttia Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kokee, että maantien laidassa ajava pyöräilijä ohitetaan usein liian läheltä ja liian kovalla nopeudella. Siitä huolimatta vaaraa ohitustilanteessa ei aina nähdä auton ratin takaa.

Riittävä turvaväli sivusuunnassa varmistetaan parhaiten suorittamalla ohitus viereisen kaistan puolelta, kuten toista autoakin ohitettaessa. Turvattomassa paikassa ei saa lähteä ohittamaan pyöräilijääkään.

– Esimerkiksi jos ohituspaikka ei heti aukene esimerkiksi näkemäesteen takia, jokaisen on maltettava jäädä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle, eikä painaa riskirajoilla ohitse. Hetkeksi hitaamman taakse jääminen ei ole iso hidaste, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa painottaa tiedotteessa ja huomauttaa, että pyöräilijä voi jopa kaatua ilmavirran vaikutuksesta.

Lue myös: Kehä III:n varteen valmistui kysymyksiä herättävä pyörätie: "Apua"

Maantiellä saa pyöräillä

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista 37 prosenttia, siis useampi kuin joka kolmas, oli sitä mieltä, että maantiet on tarkoitettu moottoriajoneuvoille, eikä pyöräilijöiden pitäisi ajaa ajoradalla laisinkaan.

Maantiellä pyöräileminen on kuitenkin täysin luvallista, Piippa muistuttaa.

– Jos pyörätietä ei ole, pyöräilijä ajaa pientareella. Jos maantiellä ei ole piennarta tai se on huonokuntoinen, pyöräilijän paikka on ajoradan oikeassa reunassa, Piippa kertaa.

Niin ikään runsas kolmasosa kertoo ohittavansa pyöräilijän maantiellä hidastamatta, jotta ohitus tapahtuu mahdollisimman ripeästi. Useampi kuin joka neljäs on sitä mieltä, että pyöräilijän mahtuu aina ohittamaan turvallisesti tilanteessa kuin tilanteessa. Joka seitsemännen mukaan pyöräilijää ohittaessa ei ole tarvetta väistää vastaantulevien kaistalle.

– Vastaukset viittaavat siihen, että kaikki eivät suhtaudu pyöräilijän ohitukseen yhtä vakavasti kuin muiden ajoneuvojen ohittamiseen. Pyöräilijän kohdalla tulisi ohitustilanteissa olla entistäkin tarkempana, koska heillä ei ole suojaavaa peltikuorta ympärillään, Piippa korostaa tiedotteessa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

3:56img

Katso videolta autoilijan ja pyöräilijän olennaisimmat väistämissäännöt ohjaustangon takaa kuvattuna.

Omakohtaisen kokemuksen puute näkyy

Piippa uskoo, että autoilijoiden ohituskäyttäytyminen paranisi, jos aiempaa useampi uskaltautuisi polkupyörän selkään.

– Jos kuljettajalla ei ole omakohtaista kokemusta maantiellä pyöräilystä, ei ohitustilanteessa autosta välttämättä hoksaa pyöräilijän tarvitsemaa tilaa. Kun ohitusta seuraa sivusta tai pyörän satulasta, autoilijan ohituskäyttäytyminen voi vaikuttaa turvattomalta, Piippa tulkitsee.

Samaa ajattelevat myös suomalaiset. Kun Liikenneturva kysyi arviota siitä, miksi pyöräilijä ohitetaan vaarallisella tavalla, lähes puolet uskoivat sen johtuvan siitä, ettei tilanteesta koeta aiheutuvan vaaraa. Myös halu edetä sujuvasti sekä tottumus toimia näin koettiin olevan syinä vaaralliselle käyttäytymiselle.

Lue myös: Väärä uskomus istuu tiukassa: Saako suojatiellä pyöräillä vai pitääkö taluttaa?

Lähde: Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne