Näin ne asiat koetaan: Autoilijat ja pyöräilijät kertakaikkisen eri linjoilla siitä, millainen on turvallinen ohitus

Autoilijoiden ja pyöräilijöiden kokemukset ovat pahasti ristiriidassa Liikenneturvan pyöräilykyselyssä. 

Useampi kuin yhdeksän kymmenestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta autoilijasta kertoo jättävänsä riittävän sivusuuntaisen turvavälin pyöräilijöitä ohittaessaan. Tämä ei kuitenkaan vastaa lainkaan pyöräilijöiden kokemuksia, sillä peräti kaksi kolmesta pyöräilijästä kokee, että autot sujahtavat ohi liian läheltä.

Liikenneturva painottaa turvavälin tärkeyttä pyöräilijää ohitettaessa. Riittävään etäisyyteen vaikuttavat myös oman ajoneuvon vauhti ja koko.

Älä ohita, jos et voi tehdä sitä turvallisesti

Myös maanteillä liikutaan paljon polkupyörillä. Kun vauhti on muuta liikennettä hitaampaa, ohitustilanteilta ei voi välttyä. Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa muistuttaa, että hitaampaa ajoneuvoa ohitettaessa pätevät samat periaatteet kuin muissakin ohituksissa.

– Ohitustilanteen on aina oltava turvallinen kaikille osapuolille. Sopivan ohitustilanteen määrittelee riittävä näkemä ja ohitustila sekä kunnon turvaväli ohitettavaan niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen. Jos ohitusta ei voi tehdä turvallisesti, on jäätävä ajamaan pyöräilijän taakse riittävän etäälle, Piippa ohjeistaa.

Jätä riittävä turvaväli myös sivusuuntaan

Maantiellä pyöräilijän paikka on pientareella tai niin lähellä tien oikeata reunaa kuin on turvallista. Läheskään aina tiellä ei ole piennarta tai se on tärinäraitainen, roudan rei’ittämä tai muutoin huonokuntoinen. Autoilevan onkin otettava huomioon se, että pyöräilijälle turvallisin ajolinja voi kulkea keskemmällä ajokaistaa.

– Voi olla, ettei monella autoilevalla ole kokemusta ajoradalla tai maantiellä pyöräilystä. Tällöin arvio riittävästä turvavälistä voi jäädä naftiksi. Ajaessa metrimääräistä etäisyyttä voi olla vaikea arvioida kovin tarkasti, ja turvallisuuteen vaikuttavat myös ajoneuvon vauhti sekä koko. Kovassa vauhdissa auton ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Varmimmin ohitus sujuukin kääntämällä rattia reilusti ja käyttämällä ohitukseen viereistä kaistaa, Piippa painottaa.

Liikenneturvan aiemmassa kyselyssä ilmeni, että pyöräilijän ohittamiseen voi liittyä myös tahallista kiusantekoa. Pieni osa autoilevista kertoo, että on toisinaan tai harvoin ajanut tarkoituksella liian lähellä pyöräilijän perässä, kiilannut autolla liian lähelle pyöräilijän eteen tai ohittanut tarkoituksella tien reunassa pyöräilevän henkilön liian läheltä.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös:

    Uusimmat