Suomalaisilla on puutteita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisten väistämissääntöjen tietämyksessä. Liikenneturva kehottaa tienkäyttäjiä kertaamaan liikennesäännöt vilkkaimman pyöräilykauden kynnyksellä.
Liikenneturva kysyi suomalaisilta, kuinka hyvin he kokevat osaavansa autoilijoiden ja pyöräilijöiden väliset väistämissäännöt. Vaikka neljä viidestä vastaajasta kokikin osaavansa säännöt hyvin, paljastui osaamisen todellinen taso, kun liikennesääntöjä tentattiin tilannekuvien avulla.
– Tämä ei tarkoita, että säännöt olisivat jotenkin erityisen hankalat, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa toteaa tiedotteessa.
Hankalimmaksi kysymykseksi osoittautui tilanne, jossa pyöräilijät tulevat pyörätieltä ja ylittävät tien suojatietä pitkin. Tilannekuvan yhteydessä kysyttiin, kuka väistää.
Lue myös: Harvinainen tuomio: Etuajo-oikeutettu kuljettaja katsottiin syylliseksi tasa-arvoisessa risteyksessä tapahtuneeseen kolariin – näin oikeus perusteli
– Tilannetta voi hämmentää vieläkin tiukassa istuva uskomus siitä, että suojatiellä ei saisi pyöräillä, Piippa sanoo.
Tien saa ylittää pyöräilemällä suojatiellä, mutta suojatiesääntö koskee vain jalankulkijoita. Pyöräilijän väistämisvelvoitteen tällaisessa tilanteessa tiesi oikein vain 42 prosenttia vastanneista.
Poliisi käsitteli asiaa blogikirjoituksessaan viime syksynä siitä näkökulmasta, onko pyöräilijälle annettava suojatiellä esteetön kulku.
– Väistämissäännöt suojatiellä eroavat sen mukaan ajaako pyöräilijä suojatien yli vai taluttaako hän polkupyöräänsä. Polkupyöräilijä katsotaan ajoneuvon kuljettajaksi ja pyörän taluttaja jalankulkijaksi. Jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatien yli, on hän jalankulkija, jolle on annettava esteetön kulku, poliisitarkastaja Heikki Kallio kirjoitti.
4:00
Lue myös: Tämä sääntö taotaan päähän jo autokoulussa, mutta silti osa kompuroi tositilanteessa vaarallisesti
Lähteet: Liikenneturva, Poliisi