Autonvalmistajat manipuloivat autojensa päästölukemia ensi vuosikymmenellä kiristyviä rajoituksia silmälläpitäen, uutisoi muun muassa saksalainen talousjulkaisu Handelsblatt.
Pääkuvan videoTältä näyttää Volvon uudella USA:n-tehtaalla |
EU-komission kerrotaan löytäneen todisteita autonvalmistajien harjoittamasta uudenlaisesta päästökeplottelusta.
Komission mukaan vaikuttaa siltä, että valmistajat yrittävät keinotekoisesti nostaa autojensa päästölukemia vuodelle 2021, koska tuolloin autojen hiilidioksidipäästöille asetetaan taso, jota käytetään tulevien päästörajoitusten määrittelemiseen.
Komissio on tutkinut uuden WLTP-päästömittaustavan mukaisesti testattuja autoja ja havainnut, että valmistajien ilmoittamat lukemat ovat jopa suurempia kuin todellisuudessa.
Volkswagenin päästöskandaalin jälkeen kehitetty WLTP-mittaustapa astui voimaan viime vuoden syyskuussa. Sen myötä autojen viralliset päästölukemat määritetään tosielämän olosuhteissa tehtävillä testeissä. Aiemmin testejä tehtiin laboratorio-olosuhteissa, mikä mahdollisti muun muassa Volkswagenin laajamittaisen päästöhuijauksen.
On ehdotettu, että valmistajien olisi vähennettävä autojensa hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Koska vähennykset laskettaisiin vuoden 2021 tasosta, yrittävät valmistajat helpottaa tulevaa urakkaansa pitämällä virallisia päästölukemia keinotekoisen korkeina siihen saakka.