Volkswagen jäi viime viikolla kiinni polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vääristelystä autoissaan.
Syyskuussa paljastuneen dieselpäästöhuijauksen takana oli erityinen ohjelmisto, joka rajoitti typenoksidipäästöjä testitilanteessa.
Saksalaislehti Bild am Sonntag kertoi viikonloppuna, miten Volkswagen onnistui huijaamaan myös polttoaineenkulutuksessa.
Lehden tietojen mukaan testitilanteessa insinöörit muun muassa nostivat rengaspaineita yli normaaliarvojen ja lisäsivät dieseliä moottoriöljyseokseen, jotka molemmat pienensivät polttoaineenkulutusta.
Taustalla liian kovat tavoitteet?
Bild am Sonntagin mukaan yhtenä syynä manipulointeihin pidetään silloisen toimitusjohtajan Martin Winterkornin vuonna 2012 antamaa lupausta, että vuoteen 2015 mennessä Volkswagenien hiilidioksidipäästöt olisivat 30 prosenttia pienemmät vuoteen 2006 verrattuna.
Työntekijöiden kerrotaan pelänneen alisuoriutumista ja sen vuoksi ajautuneen manipuloimaan ajoneuvojensa päästöarvoja.
Teknologiajulkaisu The Verge kertoo, että Volkswagen onnistui pääsemään kuin koira veräjästä sen vuoksi, että Saksan liikenneviranomaiset luottavat valmistajilta saamaansa dataan.
The New York Timesin mukaan Yhdysvalloissa ei mitata henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä lainkaan.
Viimeisin skandaali näki päivänvalon Volkswagenin insinöörin kerrottua käytännöstä yhtiön johdolle. Yhtiön varmistettua virheelliset lukemat omissa testeissään, konsernin uusi toimitusjohtaja Matthias Müller yhdessä muiden johtajien kanssa toimittivat tiedot henkilökohtaisesti itse liittokansleri Angela Merkelille.
Lähde: The Verge