Kalifornialaiset autoliikkeet eivät sulata Volvon uutta tilausmallia, joka poistaa välikädet valmistajan ja asiakkaan välistä.
Kalifornian autokauppiaiden edunvalvontajärjestö pitää ruotsalaisvalmistajan Care by Volvo -tilauspalvelua "nokkeluudestaan huolimatta" laittomana.
Volvo esitteli Care by Volvo -palvelunsa vuonna 2017. Asiakas saa kiinteää kuukausimaksua vastaan alleen haluamansa auton, ja hintaan sisältyvät myös huollot ja vakuutukset, eikä käsirahaakaan lainkaan. Asiakas voi vaihtaa autonsa sopimuskauden päätteeksi uuteen vastaavaan.
Autoliikkeitä närästää Volvon mallissa se, että heitä ei tarvita varsinaiseen kaupantekoon, joten Volvon koetaan kilpailevan jälleenmyyjiensä kanssa. Edunvalvontajärjestön mukaan Volvon tulisi myös kertoa selkeämmin se, että kyseessä on periaatteessa vain kaikenkattava leasing-sopimus, jollaisia myös jälleenmyyjät pystyisivät itse tarjoamaan.
Volvo ei ole ainoa vastaavaa palvelua tarjoava valmistaja, sillä suurin piirtein samansisältöisiä sopimuksia ovat Yhdysvalloissa markkinoineet myös Mercedes-Benz, BMW, Audi, Porsche sekä Jaguar.
Care by Volvon alku ei ollut ruusuinen, kun valmistajalla oli ongelmia muun muassa USA:n eri osavaltioiden eriävien vakuutuskäytäntöjen kanssa, ja osa asiakkaista joutui odottamaan heille luvattua autoa varsin pitkään. Sittemmin tilanne on normalisoitunut, mutta palvelu on osoittautunut niin suosituksi, että autoja ei ole aina edes riittänyt kaikille halukkaille.
Lähde: The Verge