Autoliiton tuoreimmassa turvaistuintestissä hylättiin yksi istuin. Positiivista on kuitenkin se, että syynä ei ollut istuimen kolariturvallisuus.
Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä peräti 11 sai kokonaisarvosanan hyvä. Kahdeksan istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä.
Besafe iZi Twist M menestyi törmäystesteissä mallikkaasti, mutta sai heikon yleisarvosanan päälliskankaista löytyneiden vaarallisen korkeiden naftaleenipitoisuuksien vuoksi.
Kaikki tällä kertaa testatut turvalaitteet olivat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia. Vanhan ECE R44/04-hyväksynnän istuinten valmistus ja maahantuonti loppuu syyskuussa, mutta käyttökieltoja ei Autoliiton mukaan ole luvassa.
Lue myös: Lapsen liikenneturvallisuudesta ei tingitä – paitsi silloin, jos muksu on jonkun muun
Törmäystestissä ei epäonnistumisia
Uusien R129-istuinten pitää läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei aiempaan tyyppihyväksyntään ole kuulunut. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on ollut mukana jo ennestään.
Kaikki testatut istuimet pärjäsivät sivutörmäyskokeessa hienosti. Erinomaisen arvosanan sai yhdeksän istuinta ja loput yksitoistakin arvosanan hyvä. Etutörmäystestissä erinomaiseen tulokseen ylsi kuusi, hyvään yksitoista ja tyydyttävään kolme istuinta.
Vain oikein asennettu istuin auttaa
Turvaistuintestin kokonaisarvosanat määräytyvät kolariturvallisuuden lisäksi myös muista tekijöistä, jotka voivat vaikuttaa istuimen toimintaan.
– Se ei riitä, että istuin on oikein asennettuna turvallinen, jos istuinta on vaikea käyttää ja se tulee helposti asennettua väärin tai lapsi on vaikea kiinnittää istuimeen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa tiedotteessa.
– Väärinkäytön riskit lisääntyvät, jos istuinta voidaan käyttää hyvin erikokoisille lapsille ja asennettuna niin selkä kuin kasvot menosuuntaan. Yksi vaara on se, jos istuin käännetään liian varhain kasvot menosuuntaan, Tolvanen jatkaa.
Katso turvaistuintestin kokonaistulokset tästä.
Lue myös: Tämän ikäisen lapsen voi kääntää autossa kasvot menosuuntaan – tutkija kertoo myös, milloin aikaisintaan voi siirtyä etupenkille
Lähde: Autoliitto