Syksyn turvaistuintesti julki: Yksi istuin hylättiin vaarallisena

lapsi turvaistuimessa autossa
Autoliitto kertoo tiedotteessaan turvaistuintestin tuloksista. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 22.10.2024 19:01

Outi Jaatinen

outi.jaatinen@mtv.fi

Syksyn turvaistuintestissä yksi istuin hylättiin sen liian kemikaalipitoisuuden vuoksi, kertoo Autoliitto tiedotteessaan.

Turvaistuintestissä oli mukana Euroopan eri maiden autoliittoja ja kuluttajajärjestöjä. Tarkastelussa oli 17 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. 

12 istuimen kokonaisarvosana oli hyvä, neljä sai arvosanakseen tyydyttävän.

Lue myös: Tee tämä tärkeä toimenpide nyt talvirenkaillesi

Hylätyssä istuimessa oli liikaa kemikaaleja

Heikoiten suoriutunut, hylätyksi päätynyt istuin oli nimeltään "Graco Snuglite i-Size". Autoliitto ei suosittele sen käyttöä.

Törmäystesteissä se pärjäsi ihan hyvin, mutta ongelmaksi muodostuivat kemikaalit. Kävi ilmi, että turvakaukalon päälliskankaassa oli niin suuri määrä formaldehydiä, että se oli lapsille vaarallista.

Vaikka istuin selviäisi testissä muista kokeista, kokonaisarvosanaksi annetaan heikko, jos yksikin testin osa-alue menee metsään.

Alla olevalla videolla muistutetaan turvaistuinten oikeaoppisesta käytöstä. Juttu jatkuu videon alla.

3:04img

Turvaistuimen oikeaoppinen käyttö olisi voinut pelastaa monta lasta, kertoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusasiantuntija Niina Sihvola.

Kahdeksan erinomaista istuinta, neljä tyydyttävää

Erinomaisiksi arvioitiin kahdeksan istuinta. Ne kaikki olivat selkä menosuuntaan asennettavia turvakaukoilta.

Muutaman testatun tuotteen kokonaisarvosanaksi tuli tyydyttävä. Näiden joukossa oli Isofix-telakkaan asennettu Britax Römer Baby-Safe Core -turvakaukalo, joka repesi etutörmäyksessä hieman telakan takaosasta. Etutormäystestissä arvosanaksi sille annettiin välttävä, joten kokonaisarvosana jäi tyydyttäväksi.

Ilman telakkaa sama kaukalo arvioitiin etutörmäystestissä erinomaiseksi.

Etutormäystestissä annettiin välttävä arvosana myös Joie i-Bold-turvaistuimelle ja siten sille annettiin kokonaisarvosanaksi tyydyttävä.

Tyydyttävän arvosanan saivat myös seuraavat istuimet: Maxi-Cosi Rodifix M ja Cosatto All in Ultra 360 Rotate i-Size.

Lue myös: Älä sorru tähän harhaluuloon, kun kuljetat pientä lasta autossa –"Ei onnettomuus varoita etukäteen tulostaan" 

Korokeistuimet heikkoja

Tarkastelussa, mutta varsinaisen arvostelun ulkopuolella, olivat myös erilaisten korokeistuinten ominaisuudet. Niistä yksikään ei tarjonnut sivutormäyssuojaa ja täten kaikkien kokonaisarvosanaksi olisi annettu heikko.

"EU:ssa on syyskuusta lähtien saanut myydä vain ECE-R129 -tyyppihyväksyttyjä korokeistuimia. Tyyppihyväksynnän mukaan korokeistuimia ilman sivutörmäyssuojaa ei voida hyväksyä alle 125 cm pituisille lapsille. Olemassa olevia vanhan R44/04-tyyppihyväksynnän mukaisia istuimia saa kuitenkin edelleen käyttää."

Korokkeen rakenteesta tehtiin sellainen havainto, että puhallusmuovaamalla valmistettu ontto muovirakenne osoittautui kestävimmäksi etutörmäystestissä. Styrox-rakenteisen korokkeen lantiovyön ohjaava uloke murtui.

Tiedotteessa muistutetaan, että korokkeella ei pidä korvata hyvää sivusuojan tarjoavaa turvaistuinta, vaan se on hätävara tilapäiseen lasten kuljetukseen. 

Näin tarkastat talvirenkaiden kunnon. Juttu jatkuu videon alla.

4:54img

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mihin asioihin on kiinnitettävä huomiota talvirenkaiden kuntoa arvioitaessa. Lisäksi hän esittelee erilaisia tapoja renkaan kulutuspinnan mittaamiseksi.

Lue myös: Hengenvaarallinen skuutti-ilmiö totta Suomessa: "Tällaisten laitteiden paikka ei ole todellakaan liikenteessä"

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Autoliitto

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus