Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi
Kysymys: Millä keinoin voin ajaa turvallisemmin talvikelissä?
Vastaus: Talviautoilun keskeiset ongelmat ovat näkyvyyden ja pitävyyden heikkeneminen. Tällöin ennakoinnin merkitys korostuu. Ennakointi mielletään helposti pelkästään ajonaikaiseksi toiminnaksi. Käytännössä se on paljon muutakin.
Auton valinta
Jo autoa valittaessa on syytä ennakoida eli muistaa, että autolla ajetaan myös talvella. Tarjolla olevista vaihtoehdoista on syytä valita sellainen, jossa on mahdollisimman paljon turvatekniikkaa. Erityisesti aktiiviset turvalaitteet, kuten hyvät valot, ABS-jarrut, ESC-ajonvakautusjärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä saattavat estää onnettomuuteen joutumisen.
Passiiviset turvalaitteet, kuten turvavyö, turvatyynyt, turvaverhot ja törmäysenergiaa sitova korirakenne puolestaan lieventävät onnettomuuden seurauksia.
Hyvät talvirenkaat
Myös auton kunnosta on syytä huolehtia. Renkailla on suuri merkitys siihen, miten auto pysyy tiessä kiinni. Rengastyyppi kannattaa valita niin, että se palvelee parhaiten omia käyttötarpeita. Tutustumalla rengastesteihin saa hyvän kuvan eri renkaiden ominaisuuksista.
Rengas menettää pito-ominaisuuksiaan vanhentuessaan ja kuluessaan. Talvirengas olisi syytä uusia, kun siinä on kulutuspintaa jäljellä alle kuusi milliä, vaikka laki mahdollistaakin ajamisen kolmeen milliin saakka. Yli kuusi vuotta käytössä ollut rengas on myös uusimisen tarpeessa siitä riippumatta, vaikka pintaa olisikin vielä riittävästi jäljellä.
Noudata huolto-ohjelmaa
Renkaiden lisäksi auton tulisi olla säännöllisesti huollettu. Määräaikaishuoltojen yhteydessä tarkastetaan myös auton jousituksen ja iskunvaimennuksen kunto. Näin varmistetaan, että renkaat pysyvät kiinni tiessä normaaleissa ajotilanteissa.
Myös valojen toimintaperiaatteeseen ja toimivuuteen on syytä kiinnittää huomiota. Päiväajovaloilla ajettaessa yhä useammassa autossa eivät takavalot pala ollenkaan. Hämärässä, pimeällä, sateella tai heti sateen jälkeen onkin syytä huolehtia, että valokatkaisija on sellaisessa asennossa, että myös takavalot palavat.
Rikkoontuneet polttimot on syytä vaihtaa uusiin mahdollisimman nopeasti, koska ne eivät valaise. Tällöin oma havainnointi hankaloituu ja myös muiden on vaikea havaita sinua.
Ajamisen suunnittelu
Ennakointia ennen matkaan lähtöä on myös ajamisen huolellinen suunnittelu. Aikaa on varattava auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä. Matkanopeutta saattavat alentaa huono keli tai talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitukset. Aikataulusta onkin syytä tehdä riittävän väljä, ettei tarvitse ajaa kilpaa kellon kanssa. Tämä on erityisen stressaavaa huonossa kelissä. Suunnittele myös ajoreitti ajatuksella. Paras reitti kesällä ei välttämättä ole sitä talvikelissä.
Ajon aikana
Talviaikaan kuljettajan on kompensoitava heikentynyt näkyvyys ja pitävyys alentamalla ajonopeutta sekä lisäämällä turvaväliä edellä ajavaan. Turvaväliä tulisikin olla vähintään neljä sekuntia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että alat laskea rauhallisesti neljään edellä ajavan ohittaessa valitsemasi kiintopisteen. Vasta laskettuasi saat olla itse samaisessa kohdassa.
Käyttämällä valoja tehokkaasti sekä suuntaamalla katseen mahdollisimman kauas, onnistuu havaintojen tekeminen ajoissa. Näin sinulle jää enemmän aikaa reagoida vaaratilanteen välttämiseksi.