Autonpurkajat: Moottori puretun auton kallein osa

Kuusakoski Oy:n autoromuttamo Vantaalla.
Kuusakoski Oy:n autoromuttamo Vantaalla.Lehtikuva
Julkaistu 07.03.2013 15:36(Päivitetty 19.06.2013 09:48)

Auton purkuosilla voi saada oman ajopelinsä kuntoon huomattavasti uusia osia huokeammalla. Kalleimmillaan käytetty osakin voi maksaa tuhansia euroja.

Auton moottori on edelleen kallein yksittäinen auton osa myös käytettynä. Se saattaa maksaa käytettynä parikin tuhatta euroa, kerrotaan Suomen Autopurkamoliitosta.

- Esimerkiksi kolariautosta jää usein reilusti osia uudelleen käytettäväksi. Tosin esimerkiksi turvavöitä ei kolariautoista helposti myydä, koska ne ovat voineet vioittua törmäyksessä, sanoo Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtaja Juha Vähäoja.

Vähäojan mukaan käytetyn osan hankinnassa voi säästää reilusti. Siinä, kun uuden auton monitoimiohjauspyörä saattaa maksaa uutena 1500 euroa, saa sen käyetttynä jopa puoleen hintaan. Vähäoja korostaa myös käytettyjen osien myyjien vastuuta; jos on pienikin epäilys siitä, että osa on vioittunut kolarissa, sitä ei saa laittaa myyntiin.

"Todellisuus ja tavoitteet kaksi eri asiaa"

Autojen kierrätys on Suomessa melko hyvällä tolalla, joskin huomautettavaakin löytyy. Vähäojan mukaan ongelmana ovat niin sanotut alan "villit" toimijat, jotka eivät ole mukana valvotussa purkamotoiminnassa.

- EU:n romuautodirektiivin mukaan autosta pitää saada tänä päivänä joko käytettyinä osina tai kierrätyksen kautta uusiokäyttöön 90 prosenttia. Sertifioitujen toimijoiden kanssa prosentti toteutuu ja ympäristölle vaaralliset aineet, kuten öljyt, kerätään talteen. Muun muassa villien purkamoiden ja pienkorjaamoiden kautta Suomesta katoaa kuitenkin vuosittain jopa 50 000 ajoneuvoa, jotka eivät päädy mihinkään tilastoihin. Epäilemättä osa näiden ajokkien öljyistä ja jäähdytysnesteistä päätyvät tuntemattomaan paikkaan. Eli meillä jäädään kauas direktiivin vaatimasta kierrätysprosentista, toteaa Vähäoja.

Autoissa on tänä päivänä yhä enemmän teknologiaa ja tietotekniikkaa. Tämä asettaa omat haasteensa purkaamoille. Juha Vähäojan mukaan esimerkiksi moottorinohjausyksikkö ei välttämättä käy toiseen samanmerkkiseen ja -malliseen autoon, koska ne on koodattu valmiiksi tehtaalla. Uudelleenkoodaukseen tarvitsee omat tietokoneohjelmat, joita ei välttämättä purkaamoilla ole.

Panttijärjestelmä myös autoihin?

Autopurkamoliiton hallituksen puheenjohtajalla Juha Vähäojalla on myös keino siihen, miten käytöstä poistettujen autojen kierrättämiseen saataisiin vauhtia. Osaltaan paineita tuovat myös yhä tiukkenevat määräykset.

- Teknologiaa on nykyautoissa paljon, ja sen määrä vain kasvaa. Samaan aikaan kasvavat kierrätysvaatimukset. Jotta meillä pysyttäisiin vaatimusten tasolla, olisi autojen kierrätystä tehostettava vaikka sitten tarjoamalla porkkanaa. Kierrätykseen tuotavista autoista pitäisi tarjota riihikuivaa rahaa. Maksetaanhan pulloista ja tölkeistäkin pantti, ja palautus toimii, tuumii Vähäoja.

(MTV3)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa