Jos rahaa ei ole, ei autoakaan korjata – suomalaisten ohenevat lompakot ajavat yrittäjiä ahtaalle

Suomalaisten taloudellisen tilanteen kurjistuminen on havaittu myös autokorjaamoilla. Autoja ei korjauteta samaan tapaan kuin aiemmin, ja yhä useampi huolto halutaan maksaa osissa.

Kotitalouksien heikentynyt taloudellinen tilanne näkyy jo autokorjaamoissa. Autoja ei tuoda määräaikaishuoltoon tai huolloista tingitään.

Osa on pannut autonsa seisomaan ja liikkuu bussilla, tai perhe on luopunut kakkosautosta, kertovat korjaamoyrittäjät Oulusta ja pääkaupunkiseudulta.

Moni autokorjaamo onkin joutunut lomauttamaan työntekijöitään tai aloittamaan muutosneuvottelut.

– Korjaamojen työtä on vähentänyt myös uusien autojen pitkittyneet toimitusajat. Noin 50 000 uutta jo myytyä autoa on jäänyt tulematta autotehtaiden komponenttipulan vuoksi. Lisäksi satamalakko vaikeuttaa entisestään autojen tuontia Suomeen, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Osa korjaamoista varustelee Rissan mukaan uudet autot ennen kuin ne luovutetaan asiakkaalle. Osa niin sanotusta Suomi-varustelusta tehdään myös tuontisatamassa Hangossa. Tätä työtä on nyt vähemmän.

Uusien autojen myynti on romahtanut vuoden alusta lyhyessä ajassa noin 50 prosenttia ja käytettyjen myynti noin kymmenen prosenttia. Niitäkin tuunataan korjaamoissa myyntikuntoon.

Kotitaloudet tinkivät Rissan mukaan lähes kaikesta, sillä energialaskut, inflaatio ja korokojen nousu heikentävät ostovoimaa.

Osamaksulla

Yhä useampi asiakas maksaa huollon tai korjauksen osamaksurahoituksella, kertoo oululaisen Holstinmäen Autohuolto Oy:n yrittäjä Petri Hyry.

– Sanoin yhdelle asiakkaalle, että kannattaisi uusia myös nastarenkaat, kun huolsimme hänen autoaan. Renkaissa ei ollut nastoja juuri ollenkaan. Nainen vastasi, ettei hänellä ole renkaisiin nyt rahaa, Hyry sanoo.

– Tammikuun kaksi ensimmäistä viikkoa on aina hiljaisia, kun perheet maksavat joulun Visa-laskuja. Tällä kertaa hiljaiseloa on jatkunut pitempään. Se on yleinen keskustelunaihe korjaamoyrittäjien sisäisessä Facebook-ringissä, Hyry sanoo.

Muuttunut tilanne näkyy myös Holstinmäellä: pitkiä jonoja ei enää ole vaan huoltoon pääsee nyt suoraan.

Huoltojonot ovat lyhentyneet

Tilanne on tuttu on myös Pörhön Autoliike Oy:n Volkswagen-huollon vastaanotossa Oulussa.

– Töitä on koko huoltohenkilökunnalle, mutta nyt ei ole enää kymmenen päivän pituisia jonoja niin kuin yleensä tammikuussa, sanoo VW-huoltoneuvoja Jari Yli.

– Myös leuto sää on suosinut autoilijoita. Kovilla pakkasilla ilmaantuu monenlaisia vikoja, kuten että, auto ei lähde käyntiin tai dieselin AdBlue-merkkivalo vilkkuu, Yli lisää.

– Tällä viikolla on tullut useita puheluita, joissa autonasentajat kyselivät töitä. Moni isompi autokorjaamo ja merkkikorjaamo on joutunut lomauttamaan työntekijöitään, Hyry sanoo.

”Moni yrittäjä vaikeuksissa”

Hyry ja yrittäjäkumppani Turo Somervalli perustivat Holstinmäen Autohuolto Oy:n Haukiputaalle vuonna 2017. Samankokoisia korjaamoyrityksiä on Suomessa satoja.

Yrityksen palveluksessa on neljä työntekijää. Lisäksi kolme asentajaa on töissä oppisopimuksella. Yrityksen viime vuoden liikevaihto oli noin miljoona euroa.

– Huollamme kaikki autot ikään ja merkkiin katsomatta, Somervalli kertoo.

Yritys on erikoistunut myös biokaasuautojen asennuksiin ja korjauksiin.

Yrityksen käytössä on 400 neliön laajuinen korjaamotila.

– Ostimme aiemmin lattiapinnoitusliikkeen varastona olleen kiinteistön ja korotimme sen sisäkorkeuden viiteen metriin, joten huoltoon mahtuvat myös suuret pakettiautot, Hyry kertoo.

Samankokoinen on myös Itä-Helsingin Autokorjaamo Oy Helsingin Vartiokylässä, jossa yrityksellä on 400 neliön korjaamotila sekä 200 neliön varaosamyymälä.

– Meidän vahvuus on joustava varaosapalvelu. Meillä on ollut töitä, mutta olen kuullut, että alalla on nyt hiljaista ja moni yrittäjä on vaikeuksissa, kertoo korjaamopäällikkö Jasu Bolmqvist.

Huollosta laistaminen voi tulla kalliiksi

Auton määräaikaishuollon siirtäminen tai jopa laistaminen on kasvava ilmiö myös pääkaupunkiseudulla. Autosta ja autoilusta säästetään, kun kotitaloudessa on tiukkaa.

– Toimettomina emme ole silti joutuneet olemaan. Huoltoon on tullut toinen auto tilalle, kun huoltoaikoja on peruttu, kertoo helsinkiläisen Alppilan Autohuolto Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Erkki Toivio.

Hän toivoo, että auto tuotaisiin ajallaan huoltoon, sillä rikkoutunut auto voi tulla kaksin verroin kalliimmaksi. Esimerkiksi liian kuluneet jarrupalat voivat vioittaa koko jarrulevyn, jolloin lasku on monikertainen jarrupaloihin verrattuna.

Alppitalon alakerrassa vuonna 1997 aloittanut yritys on nykyisin 11 eri automerkin valtuutettu niin sanottu merkkikorjaamo. Se palkittiin vuonna 2021 vuoden uusmaalaisena palvelualan yrityksenä.

Yrityksellä on nykyisin huoltopisteet myös Pitäjänmäellä ja Konalassa. Yrityksellä on kolmessa pisteessä yhteensä 45 nosturipaikkaa ja yhteensä 90 työntekijää.

Eniten Alppilan Autohuoltoa työllistävät määräaikaishuollot.

Kun vielä 20 vuotta sitten huoltoväli saattoi Toivion mukaan olla 5 000 kilometriä, on se nykyään monessa merkissä jo 30000 kilometriä.

Huolto säilyttää takuun

Valmistajan huolto-ohjelman noudattaminen on ehto takuun säilymiselle.

Jos auton huoltoväli on esimerkiksi 20 000 kilometriä tai yksi vuosi, huolto täytyy tehdä sen perusteella, kumpi ehto täyttyy ensin.

Auton takuu säilyy, vaikka autoa ei huollettaisi merkkihuollossa. Ainoa ehto on, että huolto täyttää autonvalmistajan vaatiman huolto-ohjelman, kuten esimerkiksi, että öljynvaihdossa käytetään valmistajan suosittamaan öljyä.

– Samalla autovalmistajalla voi olla eri automalleihin omat öljynsä, joita on suositeltavaa käyttää, Toivio sanoo.

Toisaalta merkkihuoltoa käyttämällä auton omistaja voi hänen mukaan varmistua siitä, että autoon asennetaan kaikki viimeisimmät ohjelmistopäivitykset.

Lue myös:

    Uusimmat