Autonvalmistajat ovat haluttomia kommentoimaan Volkswagenin dieselmoottoreiden päästömittauksia koskevaa skandaalia. Renaultin hallituksen entinen puheenjohtaja Louis Schweitzer pukee kuitenkin alan pelot sanoiksi.
– Olisi tuhoisaa päätellä, että dieselin täytyy kuolla, Schweitzer arvioi ranskalaisen talouslehden Les Echos'n haastattelussa.
Monet poliitikot sekä ympäristöliike ovat toista mieltä. Heidän mielestään kuluttajia ei pitäisi rohkaista ostamaan dieselautoja ympäristöperustein, sillä puhdasta dieseliä ei ole olemassa.
Dieselmoottorit päästävät vähemmän ilmastolle haitallista hiilidioksidia kuin bensiinimoottorit. Autoteollisuuden mukaan dieselautot ovat välttämättömiä, jotta uusien autojen hiilidioksidipäästöt saadaan pudotettua EU:n edellyttämään 95 grammaan kilometriltä vuoteen 2020 mennessä.
Volkswagen-skandaalissa kyse on typen oksideista, joita dieselmoottorit tuottavat paljon toisin kuin bensiinimoottorit. Typen oksidit happamoittavat ympäristöä ja ovat vaarallisia terveydelle.
Noin 53 prosenttia EU-maissa myydyistä uusista henkilöautoista oli viime vuonna varustettu dieselmoottorilla. Osuus on pudonnut hieman vuodesta 2011, kertoo Euroopan autonvalmistajien liitto.
Dieselmoottorit ovat verrattain uusi ilmiö henkilöautoissa lukuun ottamatta suurimpia malleja. Kuorma-autoissa moottorit ovat yksinomaan dieseleitä.
Dieselmoottoreita käytetään myös laivoissa.