EU:n tiukat päästörajoitukset raskaalle kalustolle ovat johtaneet siihen, että nykyaikaiset dieselautot ovat niitä jopa 10 kertaa saastuttavampia.
Brittilehti The Guardian uutisoi, että modernit dieselkäyttöiset henkilöautot päästävät ilmaan jopa 10 kertaa enemmän haitallisia typenoksideja kuin rekat ja linja-autot. Asia selviää tuoreesta eurooppalaisesta tutkimuksesta.
Raportin laatineet tutkijat ehdottavat raskaalle kalustolle säädettyjen päästörajoitusten käyttöönottoa myös henkilöautoissa. Lehden mukaan typenoksidipäästöt aiheuttavat vuosittain kymmeniä tuhansia ennenaikaisia kuolemia.
Merkittävä osa päästöistä syntyy nimenomaan dieselkäyttöisistä henkilöautoista, jotka tuottavat haitallisia päästöjä liikenteessä jopa kuusi kertaa enemmän kuin paperilla. Volkswagenin dieselskandaalin myötä rajoituksia tullaan tiukentamaan, mutta tutkijoiden mukaan ei riittävästi.
Tutkimuksen takana oleva International Council on Clean Transportation (ICCT) vertaili raskaiden ajoneuvojen sekä henkilöautojen tosielämän päästöjä. Testejä tehtiin Saksassa ja Suomessa.
Raskaat ajoneuvot päästivät ilmaan noin 210 milligrammaa typpioksidia ajettua kilometriä kohti, mikä on vähemmän kuin nykyisten parhaiden Euro 6 -luokitusten mukaisten dieselautojen 500 milligrammaa kilometriä kohti.
Rekoissa ja linja-autoissa on isommat moottorit, jotka polttavat enemmän dieseliä kilometriä kohti. Siitä johtuen autot tuottavat isoihin ajoneuvoihin verrattuna kymmenen kertaa enemmän typpioksidia jokaista polttoainelitraa kohti. Kilometriä kohden ero on pienempi.
Myös monissa muissa tutkimuksissa dieselautojen typenoksidipäästöjen on havaittu olevan rajojen yläpuolella.
***
2:12