Tuoton pienentyminen johtuu esimerkiksi ajoneuvojen määrän vähentymisestä ja päästötasojen laskusta.
Autoveron valtion kassaan tuoma rahamäärä laski selvästi viime vuonna, kertoo Verohallinto.
Tuotto oli yhteensä 298 miljoonaa euroa, mikä oli yli 84 miljoonaa tai 22 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2023.
Autoja on viime vuonna myyty vähemmän kuin edellisinä vuosina ja yhä useampi auto on täyssähköinen tai hybridi. Uusista täyssähköisistä henkilö- ja pakettiautoista ei tarvitse maksaa autoveroa.
Verotettujen ajoneuvojen lukumäärä laski edellisvuoteen verrattuna liki 16 prosenttia. Veroa perittiin noin 134 000 ajoneuvosta, joista lähes kaksi kolmasosaa oli uusia.
Autoveron kokonaismäärästä 75 prosenttia maksettiin uusista autoista.
– Autoveron tuoton pienentymistä selittää se, että autoverotettujen ajoneuvojen määrä on vähentynyt. Lisäksi autokanta on sähköistynyt sekä polttomoottoriautojen päästötasot laskeneet, sanoi menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen Verohallinnosta tiedotteessa.
Lue myös: Terttu pöyristyi: Joutui maksamaan 330 euroa saadakseen jatkaa ajamista
Käyttövoiman mukaan tarkasteltuna korkein keskimääräinen autovero vuonna 2024 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla, joista perittiin 5 702 euroa. Toiseksi korkein se oli käytetyillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla, joista perittiin keskimäärin 3 679 euroa.
Autoverotuoton laskua selittää myynnissä tapahtuneiden muutosten lisäksi se, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittelyruuhkat on saatu Verohallinnossa purettua. Aiemmilta vuosilta ei näin ollen siirtynyt autoveroja maksettavaksi viime vuonna.
Käytetyistä ajoneuvoista perityistä autoveroista kertyi yhteensä vajaat 75 miljoonaa euroa. Käytettyinä autoverotetuista yli 41 prosenttia oli lataushybridejä. Sähköautojen osuus oli vajaat 35 prosenttia.