Avautuuko sinunkin autosi takaluukku tai konepelti nyt laiskemmin kuin ennen? Tästä se johtuu!

Jos auton takaluukku tai konepelti ei avaudu yhtä näppärästi kuin ennen, voivat ongelman syynä olla heikentyneet kaasujouset. Ongelma havaitaan yleensä talvella.

Henkilöautojen takaluukuissa ja konepelleissä käytetään tyypillisesti kaasujousia. Niiden tehtävänä on pitää takaluukkua tai konepeltiä turvallisesti ylhäällä sekä pehmentää iskua luukkua suljettaessa.

On kuitenkin tavallista, että ajan myötä jousista haihtuu kaasua, jolloin jousien teho heikkenee, eivätkä ne enää toimi suunnitellusti.

Autotarvikkeiden ja varaosien maahantuoja Kaha kertoo tiedotteessaan, että kaasujousien heikko kunto paljastuu autoilijalle yleensä talvella.

– Kesällä haihtuminen kiihtyy, sillä kaasu laajenee lämpimässä, kun taas talvella se puolestaan tiivistyy pienempään tilaan. Tästä johtuen kaasujousien heikko kunto havaitaan yleensä talvella, kun tiivistyneen kaasun määrä ei riitä kannattelemaan painavaa takaluukkua ja luukku jää riippumaan alemmaksi, tiedotteessa kerrotaan.

Joissain automalleissa kaasujouset toimivat yhdessä avausmekaniikan kanssa, joka rasittuu, jos jousi ei toimi riittävän tehokkaasti. Vaihdon kanssa ei siis kannata viivytellä.

Kahan mukaan kaasujousien vaihto on melkko helppo ja nopea operaatio itsekin tehtynä, mutta vaatii jonkin näppäryyttä. Mikäli ryhdyt hommaan itse, muistuttaa Kaha, että takaluukun jouset tulee vaihtaa molemmille puolille samalla kertaa.

Muista tarkistaa rengaspaineet pakkasella

Sen lisäksi, että pakkaskelit voivat paljastaa väsähtäneet kaasujouset, on sillä vaikutusta myös rengaspaineisiin.

Autonrengasliiton mukaan talvirenkaiden ilmanpaine kannattaa asettaa noin 0,2 baaria valmistajan suositusten yläpuolelle. Hieman suosituksia korkeampi ilmanpaine ei rengasta vaurioita, mutta raskaammankin kuorman alla muodossaan pysyvä rengas parantaa ajo-ominaisuuksia ja alentaa kulutusta.

– Autojen rengaspaineanturit ovat hyvä apu, mutta kuljettajan on osattava tarkastaa ja myös säätää rengaspainetta itse tilanteen vaatimalla tavalla, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoi tiedotteessa viime viikolla.

Kun rengaspaine säädetään tavallista korkeammaksi, myös rengaspaineanturit on useimmiten alustettava auton valikon kautta uudelleen.

Lähteet: Kaha, Autonrengasliitto

Lue myös:

    Uusimmat