Bahrainin GP:n topit ja flopit: Ferrarin suurin ihme piilee sen syvästi vihaamassa muutoksessa

MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 2022 ensimmäinen osakilpailu ajettiin Bahrainin Sakhirin radalla.

Charles Leclerc toi Ferrarille voiton ja Carlos Sainz täydensi italialaistiimin illan kaksoisvoitolla, kun Red Bullin dramaattiset keskeytykset värittivät kisan viimeisiä kierroksia. Lewis Hamilton nosti vaikeuksissa olleen Mercedeksen kolmanneksi. Valtteri Bottas oli Alfa Romeolla upeasti kuudes.

Kausi jatkuu jo ensi viikonloppuna Saudi-Arabian Jeddan katuradalla.

TOPIT:

Ferrari

Ilmassa oli jotain suurta, kun Italian kansallislaulu kajahti pitkästä aikaa ilmoille Bahrainin illassa. Eikä pelkästään siksi, että Charles Leclercin ja Carlos Sainzin upea kaksoisvoitto päätti kahden ja puolen vuoden, 45 kisan mittaisen kuivan kauden, joka oli itse asiassa Ferrarin historian toisiksi pisin voitoton jakso vuosien 1990–1994 välin jälkeen. Suurempi hämmästyksen aihe oli nimittäin se, että Ferrari näyttää kerrankin onnistuneen suuren murroksen hetkellä autonsa kanssa monia kilpailijoitaan paremmin. Tavallisesti sadoilla miljoonilla mässäilevä tiimi on jäänyt telineisiin, ottanut mallia muista ja kuronut sitten resursseillaan eron kiinni. Nyt se näyttää tehneen kaikessa hiljaisuudessa aivan loistavan auton vahvasti omaa polkua kulkien samalla, kun sen suuresti vastustama kulukatto on tullut tasoittamaan kilpailua "isojen" ja "pienten" välillä. Kumpaan kategoriaan Ferrarin nyt haluaa viime vuosien perusteella lukeakaan.

Alfa Romeo ja Haas

Emotalli Ferrarin onnistuminen sataa myös suoraan sen asiakkaiden laariin. Vahva moottori siivittää asiakkaitakin huimiin suorituksiin, kun Kevin Magnussen toi F1-paluussaan Haasin maaliin uskomattomasti viidentenä ja Valtteri Bottas perään kuudentena. Menestyksen varjopuolena on se, että kilpailijat ottavat nyt entistä tarkemmin Alfan ja Haasin autot suurennuslasin alle. Pienetkin viitteet valmiiden aerodynamiikkaratkaisuiden hankkimisesta suoraan Ferrarilta viedään armotta eteenpäin.

F1-sääntöuudistus

Max Verstappenin ja Charles Leclercin välinen kamppailu kärkipaikasta antoi jo jonkinlaisen näytteen siitä, millaista näillä uusilla autoilla on ajaa kilpaa. Kaksikko vaihtoi iskuja ja sijoituksia kolmen kierroksen ajan, kunnes Verstappen joutui perääntymään lukkojarrutuksensa jälkeen. Ohittaminen on toki Bahrainissa keskimääräistä helpompaa, joten aivan täyttä kuvaa uusien sääntöjen vaikutuksesta kilvanajoon ei saatu. Siitä huolimatta ensituntuma on varsin positiivinen. Edellä ajavan seuraaminen on helpottunut.

FLOPIT:

Mercedes

Lewis Hamiltonin palkintopallipaikka menee toki täysin Red Bullin kokeman täystuhon piikkiin. Kolmos- ja nelossija ovat lopputuloksena todellinen puolustusvoitto Mercedekselle, joka jäi todellisuudessa täysin Red Bullin ja Ferrarin jalkoihin ensimmäisenä kisaviikonloppuna. Tallipomo Toto Wolff kertoi tiimin ehkä itsekin hurmaantuneen vähän liikaa sensaatiomaisesta muodonmuutoksestaan, jolla se kohautti vielä Bahrainin edellisviikon testeissä. Ongelmat auton kanssa ovat syvällä eikä niitä ratkaista hetkessä.

Red Bullin luotettavuus

Kovin paljoa ei nyt huvita Red Bullia moukaroida kisan täydellisestä nollatuloksesta, sillä auto on ollut niin hyvä heti testien alusta lähtien. Kisassa alkoi tosin ilmetä erilaisia ongelmia, kun Max Verstappenin ohjaus koki ensin vaurion, sitten alkoivat jarrut oikkuilla ja lopuksi bensapumppu lakkasi ruokkimasta moottoria. Sama polttoaineensyötön häiriö iski viimeisellä kierroksella Sergio Perezin autoon. Red Bull sai yllättävää ratkottavaa, kun esimerkiksi Helmut Marko hehkutti kauden alusajan olleen vaivattomin pariin vuosikymmeneen.

McLaren

Jos Red Bullilla kyse on säröistä muuten erittäin jykevästi seisovassa kivijalassa, McLarenin tilanne näyttää hyvin erilaiselta. Talli oli viime kaudella palaamassa kirkkaimpiin valoihin, mutta tämän kauden auto tuntuu epäonnistuneen pahasti. Testien jarruongelmia seurasi nyt paha sukellus suorituskyvyssä. Aika-ajoissa Lando Norris oli 13:s ja Daniel Ricciardo 18:s. Tiimi päätös ottaa ainoana tallina starttiin keskikovat renkaat vaikutti jo hätähuudolta. Sen seurauksena kuskit olivat heti ensimmäisten kierrosten jälkeen peränpitäjinä. Kuskit eivät saaneen kisan aikana oikeastaan mitään eväitä käydä kamppailua pisteistä.

Lue myös:

    Uusimmat