MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden neljänneksi viimeinen kisa ajettiin Texasin Austinissa.
Yhdysvaltain GP:n voittoon ajoi Mercedeksen Lewis Hamilton, joka kavensi MM-sarjan kärjessä eron 26 pisteeseen toiseksi sijoittuneeseen tallikaveriinsa Nico Rosbergiin nähden. Kolmas oli Red Bullin Daniel Ricciardo. Molemmilla suomalaiskuskeilla oli kisassa epäonnisia käänteitä.
TOP5:
1. Lewis Hamilton ja Mercedes
Uran 50. osakilpailuvoitto nosti Hamiltonin yhden päähän Alain Prostin kaikkien aikojen voittotilaston toisesta sijasta. Rajapyykki tuli vastaan maaperällä, joka on ollut hänelle uskomattoman anteliasta. Neljä voittoa viidessä vuodessa on jo komea saavutus. Britin näkyvyys amerikkalaismediassa oli aivan omaa luokkaansa viikonlopun alla. Japanin GP:n mediasodan jälkeen Hamilton käyttäytyi jälleen supertähden arvolle sopivasti, ja mikä parasta: hän oli omaa luokkaansa niin aika-ajoissa kuin kisassa MM-taistelupariaan Nico Rosbergia vastaan. Ero kapeni 26 pisteeseen, joten yksikin Rosbergin keskeytys kolmessa viimeisessä kisassa voi muuttaa asetelman totaalisesti. Tallina Mercedes otti jälleen uuden askeleen murskaamalla aika-ajoissa Austinin rataennätyksen mennen tullen.
2. Daniel Ricciardo ja Red Bull
Ferrari on pudonnut MM-sarjan kolmostalliksi - se on ollut selvää jo pitkään - mutta Austinissa Red Bullin yliote oli jo pelottavan kovalla tasolla. Daniel Ricciardo päihitti Kimi Räikkösen aika-ajoissa yli 0,6 sekunnilla, ja kisassa Red Bullin vauhti oli varsinkin pehmeillä renkailla selvästi parempaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Fernando Alonso ja McLaren
”Jiihaa!”, kuului radiosta kun kerrankin kilvanajosta nauttimaan päässyt kaksinkertainen maailmanmestari ohitti ensin entisen tiimikaverinsa Felipe Massan ja päihitti sitten viimeisellä kierroksella maanmiehensä Carlos Sainzin. McLarenin johtoportaassa käydään kulisseissa kovaa valtataistelua eikä autosta ollut aika-ajoissa mihinkään, mutta kisassa meininki oli pirteää. Fernando Alonso nousi lopun mahtavalla vauhdillaan viidenneksi samalla kierroksella kärkiautojen kanssa. Myös Jenson Button toi 19. lähtöruudusta auton upeasti pisteille yhdeksäntenä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Carlos Sainz
Espanjan mestaruussarjassa niukan loppuhetkien tappion kokenut Sainz olisi sijoituksensa pitämällä ajanut uransa parhaan kisan, mutta kuudeskin sija oli erinomainen tulos viime vuoden Ferrarin moottorilla ajavalle Toro Rossolle. Aika-ajoissa ero Williamsiin oli vain kahden kymmenyksen luokkaa.
5. Uusi alku uudella mantereella
Formula ykköset kaupattiin syyskuussa amerikkalaiselle mediajätille Liberty Groupille, jolla on suuria suunnitelmia lajin nostamiseksi uudelle tasolle. Vuodesta 2012 Austinissa ajetut Yhdysvaltain GP:t ovat olleet yleistunnelmaltaan vähän vaisuja Amerikan mittapuulla, mutta tällä kertaa ilmassa oli uuden alun tuntua. Mahtipontinen kansallislaulu, taisteluhelikopterien ylilento ja suurta tähtiloistoa Hollywood-staroista urheilumaailman huipulle. Hamilton nosti kuitenkin aivan oikein esiin pointin, että noustakseen suureksi tekijäksi Yhdysvalloissa, F1:n on päästävä esimerkiksi New Yorkin kaduille. Läpimurtoa on yritetty vuosikymmenet ja aikoinaan 1980-luvulla se oli jo lähellä, mutta uudella johdolla siinä saatetaan vielä jossain määrin onnistuakin.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
FLOP5:
1. Ferrari
Kimi Räikkösen kisan keskeytykseen johtanut varikkosähläys oli mitä oli: oikean takapyörän mutteria ei saatu kiinni ennen kuin Ferrarin varikkovalo vaihtui syystä tai toisesta vihreälle (signaali vaatii kaikkien renkaiden vaihtajien napinpainalluksen mutteripyssystä). Sellaista sattuu. Suurempi huolenaihe oli kuitenkin Räikkösen tahmea vauhti pehmeillä renkailla. Aika-ajoissa Red Bullilta tuli kuonoon yli puolen sekunnin erolla. Ferrarin paukkuja siirrettiin jo aikaisessa vaiheessa ensi kauden auton rakentamiseen, mutta jos italialaistiimissä ollaan siitä huolimatta satsattu vielä tosissaan tämän kauden kisoihin, tällainen kehitys on tiimin työmoraalin kannalta musertavaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Bottaksen kohtalo
Valtteri Bottas onnistui taas lyömään tallikaverinsa Felipe Massan aika-ajoissa, mutta ensimmäisen mutkan tapahtumasarja pilasi suomalaisen kisamahdollisuudet. Auton vaurioituminen pakotti Bottaksen ajamaan lopussa kilpaa esimerkiksi Manoreita sekä Sauberin Felipe Nasria vastaan. Se on sääli, sillä ykkösmutkassa tunaroineet Force Indiat olisivat saaneet tällä kertaa ajaa kunnolla kisapisteistä tallien välisessä MM-taistossa. Nyt Massa sentään onnistui lyömään heidät.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Daniil Kvjat
Venäläiskuski sai viikonloppuna vähän yllättävänkin jatkosopimuksen Toro Rossolle, mikä on hieno juttu hänen kannaltaan, mutta Austinista olisikin odottanut sen myötä vähän vapautuneempaa ajoa. Sen sijaan käteen jäivät selvä aika-ajotappio tallikaveri Sainzille ja kisan alun tunarointi Sergio Perezin Force Indian perässä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Max Verstappen
Viikonloppuna huonoja uutisia FIA:n sääntötarkennuksista saanut Max Verstappen uhosi taas muille kuskeille, ettei määräysten kiristäminen vaikuta hänen ajotapaansa millään tavalla. No, se jää nähtäväksi, sillä nyt tuomareilla on vaikeaa olla rankaisematta niin häikäilemättömistä vastustajan edessä tehdyistä liikkeistä. Tällä kertaa Verstappen hölmöili tekemällä yllätysvisiitin varikolle luultuaan, että tiimi oli pyytänyt hänet sisään. Siitä seurasi melkoinen sekamelska, kun mekaanikot juoksivat boksiin täydessä paniikissa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. FIA:n terveen järjen määritelmä
Säännöissään pahasti poukkoillut FIA teki viikonloppuna kaksi sääntötarkennusta, jotka ainakin onneksi selkeyttävät kauden aikana käsistä karannutta ohituskäytäntöä. Verstappenin tekemät useat ajolinjan muutokset ohitusta puolustaessa ovat jatkossa selväsanaisesti kiellettyjä. Myös kierroksella ohitettavat ovat jatkossa toivottavasti paremmin tietoisia siitä, että nopeammat autot on päästettävä viivyttelemättä ohi. Nämä ovat hyviä lisäyksiä sääntökirjaan, mutta lukuisten sääntöjen kohdalla niiden tulkinta ja soveltaminen ovat olleet edelleen retuperällä. Hamilton otti esimerkiksi Japanin GP:n lähtötilanteen, jossa FIA antoi Ricciardolle luvan ajaa lähtöruutuun kaksi pyörää viivan väärällä puolella. FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting antoi perusteluksi, että Red Bull käytti tilanteessa ”tervettä järkeä”, kun rata oli joistain kohdista sateen jäljiltä erittäin kostea. Näillä tulkinnoilla selvätkin säännöt menettävät täysin merkityksensä.