MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen kisan jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Kauden 2018 ensimmäinen osakilpailu Australian Melbournessa päättyi viime vuoden tapaan Ferrarin juhliin.
Sebastian Vettel nousi kolmossijalta voittoon, kun Ferrari sai pitkitetyn varikkokäynnin osumaan yhteen turva-autotilanteen kanssa. Paalupaikan ajanut Mercedeksen Lewis Hamilton oli toinen ja Ferrarin Kimi Räikkönen kolmas. Valtteri Bottas pystyi nousemaan epäonnistuneen aika-ajon jälkeen vain kahdeksannelle sijalle.
TOPIT:
1. Räikkösen viikonloppu
Komea aika-ajovoitto tallikaveri Vettelistä nosti Räikkösen hyvään asemaan taistelemaan jopa kisan voitosta. Valitettavasti vain huono tuuri esti tällä(kin) kertaa todellisen voittosauman, kun hyvältä näyttänyt taktinen onnistuminen kääntyikin yllättäen Vettelin eduksi. Räikkönen oli juuri päässyt hyökkäämään Hamiltonin kimppuun tuoreemmilla renkailla. Viikonlopusta jäi voittomahdollisuuden valuttua hukkaan kuitenkin paljon positiivista niin Ferrarin lähtötilanteen kuin Räikkösen omankin vireen kannalta. Asetelma täytyy nyt vain pitää Kimin hallussa, ettei Ferrari ala tuntea painetta Vettelin pistepussin ruokkimiseen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Lewis Hamilton
Formula ykkösten lähihistoria ei tunne toista tällaista aika-ajajaa. Näitä maagisia ajonäytteitä on saatu viime vuosina useita, mutta silti joka kerta ne tuntuvat yhtä häkellyttäviltä. Mercedeksen moottorista löytyvästä ”bilemoodista” on riittänyt keskustelua, mutta katsokaa tämä näyte ja sanokaa vasta sen jälkeen, taikoiko Hamilton paalukierroksen omien taitojensa vai ylivertaisen auton ansiosta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Haas
Mikä katkeransuloinen viikonloppu. Huhuja Haasin parantuneesta vauhdista liikkui jo talvitesteissä, mutta amerikkalaistalli pääsi silti yllättämään kilpailijansa Melbournessa. Viime kaudella MM-sarjassa kahdeksantena ollut tiimi pitää yhtäkkiä hallussaan sarjan neljänneksi nopeinta autoa – ainakin avauskisan olosuhteissa. Fernando Alonso lyttäsi auton moottorivalmistaja Ferrarin kopioksi ja tottahan se on, että Haasissa on hyödynnetty italialaisemon viime kauden osia reilulla kädellä. Kisa meni pieleen kahden käsittämättömän varikkomokan takia, mutta tässä saatettiin nyt nähdä hienon tarinan alku. Haasin heikkous on ensimmäisillä kausillaan ollut lähes nollatason kehitystyö, joten vielä on ehkä liian aikaista hehkuttaa tiimiä keskikastin ykköstalliksi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. McLaren
Fernando Alonsolle naurettiin vielä viikonlopun alkaessakin, kun hän ennusti McLarenin nousevan mukaan kärkitaisteluihin muutaman kisan aikavälillä. Haasin keskeytysten takia viides sija toki putosi Alonson kouraan puoli-ilmaiseksi, mutta Red Bullin Max Verstappenin sekä Renault’n autojen lyöminen oli komea saavutus. Alonso lupasi Australiasta McLarenin alkukauden heikointa hetkeä, joten seuraavissa kisoissa Bahrainissa ja Kiinassa nähdään, mihin papaijansävyisestä ongelmapesästä on uudella Renault-moottorilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
5. Renault
Nico Hülkenbergin seitsemäs ja Carlos Sainzin kymmenes sija eivät välttämättä valtavia riemunkiljahduksia aiheuta, mutta Renault oli ehdottomasti yksi viikonlopun isoista onnistujista. Vuodentakaiseen verrattuna jopa suurimman ajallisen harppauksen tehnyt talli aika-ajojen karkeassa vertailussa. Onnistuminen oli melkoinen myös moottoripuolella: ei ainuttakaan keskeytystä ja kaikki kuusi Renault-voimalla kulkevaa autoa kärkikympissä. Ranskalaisten nousu tietää hyvää niin yhtiön oman tehdastallin, Red Bullin ja McLarenin asiakastiimien kuin koko sarjan kilpailullisen tason kannalta.
FLOPIT:
1. Bottaksen viikonloppu
Virhe oli pieni, mutta sitäkin merkityksellisempi. Suurten näyttöjen vuosi alkoi Valtterin kannalta raskaimmalla mahdollisella tavalla, kun hän liukasteli pienen nurmikkokosketuksen takia seinään aika-ajojen ratkaisuvaiheessa. Nousu takaisin kärkitaisteluun 15. lähtöruudusta on Albert Parkissa lähes mahdoton toteuttaa. Kyse oli vain yhdestä kisasta, mutta mokalla oli sitäkin suurempi merkitys psykologiselta kannalta. Tallipomo Toto Wolffin ilme kolarin jälkeen oli paljon puhuva: siinä saattoi silti näkyä enemmän pettymystä Bottaksen puolesta kuin Valtteriin kuljettajana.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
2. Red Bull -kuskit
Daniel Ricciardon neljäs ja Max Verstappenin kuudes sija ei ole mikään umpisurkea aloitus kaudelle, vaikka paljon enemmänkin olisi ollut tarjolla. Tällä kertaa tiimi on onnistunut valmistamaan menestyvän auton heti kauden alusta lähtien, mutta kuskien suorituksessa jäi toivomisen varaa. Ricciardo vaikeutti kisaansa jo perjantaina hölmöilemällä ylinopeusrangaistuksen harjoitusten punaisten lippujen aikana, ja Verstappen sortui alokasmaiseen virheeseen likaamalla renkaansa kisan alun ohitusyrityksen alla. Huono startti maksoi hänelle paikan Haasin Kevin Magnussenin edellä ja pyörähdykseen päättynyt ohitusyritys kolme arvokasta sijaa lisää.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
3. Williams
Jo pari vuotta jatkunut laskusuhdanne alkaa muuttua jo syväksi lamaksi. Vielä kaudella 2015 palkintopallipaikkoja napsinut legendaarinen tiimi on valunut koko ajan alaspäin arvoasteikossa, vaikka taustalle on jatkuvasti kiinnitetty osaajia aivan sarjan ylimmältä huipulta. Avausviikonlopun perusteella Williamsista ei voida enää puhua edes keskikastin tiiminä, vaan vertailukohdat löytyvät tätä nykyä vain Sauberista ja uuteen Honda-moottoriinsa totuttelevasta Toro Rossosta. Lance Strollin aika-ajojen 14. sijaa tuuletettiin tiimiradiossa kuin eturivin paikkaa, ja kisassa tuli tappio jopa Sauberin Charles Leclercille.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
4. Pirelli
Talvitesteissä suuria taisteluita maalaillut rengasvalmistaja Pirelli lupasi uusien renkaiden tarjoavan sarjaan lisää sähinää ja varikkokäyntejä, mutta oikeastaan mitään uutta ei vielä Melbournessa nähty. Kisassa ajettiin helposti maaliin yhdellä pysähdyksellä myös kahta pehmeintä seosta käyttämällä, kuten Valtteri Bottas esimerkiksi teki. Pirelli kertoi ennen kautta tavoitteekseen tehdä suurimmasta osasta kisoja kahden stopin kisoja. Nyt valmistaja ennakoi itsekin GP:n alla, että yhden pysähdyksen taktiikka on selvä ykkösvaihtoehto. Ohituksia saatiin vain kourallinen. Rengasvalinnat on tehty jo kesäkuun Kanadan kisaan asti, joten täytyy toivoa, ettei yksinoikeudella renkaita toimittava firma ole laskenut niitäkin liian varman päälle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
F1-kausi jatkuu kahden viikon kuluttua Bahrainin Sakhirin iltavaloissa.