Kannella kiipeillyt mies putosi mereen ja hukkui.
Merioikeuden mukaan Baltic Princessin päällikkö ei etsinyt miestä tarpeeksi ja hidasteli viranomaisille ilmoittamisen kanssa. Merivartiosto sai tiedon tapahtuneesta vasta neljä tuntia myöhemmin.
Ahvenanmaan merioikeus tuomitsi perjantaina risteilyaluksen päällikön sakkoihin tapauksesta, jossa mies putosi mereen ja hukkui. Oikeuden mukaan päällikkö ei tehnyt tarpeeksi miehen löytämiseksi ja ilmoitti asiasta pelastusviranomaisille vasta neljä tuntia sen jälkeen, kun mies oli kadonnut.
Turma sattui Tallink Siljan Baltic Princess -aluksella Ahvenanmerellä marraskuussa 2022. Alus kulkee Turun ja Ruotsin Kapellskärin välillä.
Mies oli risteilyllä opiskelijaporukassa. Aamukolmen aikoihin hän meni kannelle tupakalle kaverinsa kanssa ja ryhtyi kiipeämään kaiderakenteiden päälle.
Kaveri kertoi sanoneensa, ettei kiipeily ole hauskaa ja oli pyytänyt miestä tulemaan alas. Sen jälkeen kaveri katsoi toisaalle parin sekunnin ajan, minä aikana mies oli kadonnut. Kun kaveri ei nähnyt miestä missään, hän juoksi laivan infopisteelle kertomaan tapahtuneesta.
Lue myös: Esitutkinta mereen putoamisesta: Baltic Princessin kapteenia epäillään laiminlyönneistä
Päällikkö: Putoaminen oli epävarmaa
Kukaan ei nähnyt putoamista eikä se tallentunut kannen valvontakameroihin. Päällikkö vetosi oikeudessa siihen, ettei hänellä ollut varmaa tietoa siitä, oliko mies päätynyt mereen.
Miehistö etsi miestä muun muassa tähyilemällä merelle valonheittimien kanssa, mutta pelastusveneitä ei otettu käyttöön. Päällikön mukaan merenkäynti oli kovaa ja veneiden laskemiseksi aluksen moottorit olisi pitänyt käynnistää ja alusta kääntää 180 astetta. Meripelastuskeskukseen päällikkö ilmoitti tapahtuneesta vasta seitsemän jälkeen aamulla.
Merioikeus katsoi, että päällikön olisi alusta alkaen täytynyt pitää mereen putoamista todennäköisimpänä syynä miehen katoamiselle. Oikeuden mukaan kannelta tähyily ei riittänyt varsinkaan, kun oli selvää, että kovassa merenkäynnissä alus ei enää hetken kuluttua turmasta ollut samassa kohtaa kuin miehen putoamisen aikaan.
Oikeus katsoi, että aluksen moottorit olisi pitänyt käynnistää, ohjata alusta hitaasti kohti turmapaikkaa ja harkita pelastusveneiden käyttöä. Lisäksi päällikön olisi pitänyt hälyttää pelastusviranomaiset välittömästi, oikeus katsoi.
"Ilmoituskynnys ei saa olla korkea"
Oikeus huomioi, että päihtyneet nuoret saattavat tehdä risteilyillä katoamisilmoituksia, joissa "kadonnut" löytyy nopeasti alukselta.
– Vaikka kyseessä voisikin olla niin sanottu väärä hälytys, kynnyksen ilmoituksen tekemiselle ei pitäisi olla korkea, oikeus kirjoitti tuomiossaan.
Oikeuden mukaan oli myös hyvin mahdollista, että aiempi hälytys pelastusviranomaisille ei olisi pelastanut miehen henkeä.
– Mutta kun pelastajat eivät saaneet ilmoitusta ennen kuin neljä tuntia oli kulunut, oli (henkiinjäämisen) mahdollisuus lopullisesti mennyt.
Syyttäjä vaati miehelle ehdollista vankeutta ja oheissakkoa. Merioikeus katsoi, että sakkorangaistus oli riittävä ja tuomitsi päällikön hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä 50 päiväsakkoon. Niistä koitui hänen tuloillaan maksettavaa 3 800 euroa.