Vuosien ajan belgialaisyritys osti eurooppalaisten hylkäämiä panssarivaunuja, mutta nyt valtiot haluavat ne takaisin.
Varastohallissa Tournain kaupungissa Belgiassa makaa satoja panssarivaunuja.
On saksalaisvalmisteisia Leopard 1 -taistelupanssarivaunuja ja Gepard-ilmatorjuntavaunuja, itävaltalaisia SK-105-kevytpanssarivaunuja ja sata italialaista VCC2- ja 70 M113 -miehistönkuljetusvaunua.
Belgialainen yksityinen puolustusalan yritys OIP on ostanut käytettyjä ja toimintakyvyttömiä tankkeja vuosien ajan.
Ajatuksena oli myydä niitä tai niiden varaosia, sillä kyseisiä tankkeja on käytössä yhä useassa Euroopan maassa.
– Tällaisille järjestelmille on aina markkinat, mutta tietenkin tämä on uhkapeliä, sanoo OIP Land Systemsin toimitusjohtaja Freddy Versluys uutistoimisto Reutersin haastattelussa.
– Ehkä lähetämme ne matkaan jo huomenna, ehkä ne ovat täällä vielä kymmenen vuoden päästä.
5:32
Tällä hetkellä näyttää siltä, että Versluysin uhkapeli on kannattanut.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan kiinnostus panssarivaunuja kohtaan kasvoi nopeasti – etenkin Leopardeja kohtaan, jotka ovat Ukrainan toivelistan kärjessä.
Vaikka Versluysin Leopardit ovat vanhempaa mallia, ovat nekin rahanarvoisia.
Aiemmin yritys ei ole voinut myydä niitä, koska Saksa ei ole antanut valmistamilleen Leopardeille tai Gepardeille vientilupia.
Tämä kuitenkin muuttui tammikuussa, kun liittokansleri Olaf Scholz myönsi luvat Leopard 2-panssarivaunujen viennille, avaten samalla mahdollisuudet myös muille saksalaisvalmisteisille panssarivaunuille.
Perjantaina ilmoitettiin, Saksa on hyväksynyt Leopard 1 -taistelupanssarivaunujen viennin Ukrainaan teollisuuden varastoista.
Versluys kertookin käyneensä keskusteluja useiden valtioiden kanssa.
– Sain vähän aikaa sitten soiton Ukrainan hallitukselta, hän sanoo.
– Keskustelemme myös Britannian ja Ruotsin hallitusten kanssa, useat valtiot ovat kiinnostuneita. Mutta meidän täytyy katsoa mitä tapahtuu.
Kiista Belgian puolustusministerin kanssa
Yksi panssarivaunuista kiinnostunut valtio on Belgia itse, mutta tilanne ei ole täysin mutkaton: Versluys on ajautunut julkiseen kiistaan maan puolustusministerin Ludivine Dedonderin kanssa.
Kun useat muut Euroopan maat ilmoittivat viime kuussa lähettävänsä Leopardeja ja muita taistelupanssarivaunuja Ukrainaan, Belgia ei ollut näiden maiden joukossa.
Belgia myi viimeiset Leopardinsa Versluysille viisi vuotta sitten.
Nyt se on kiinnostunut ostamaan ne takaisin ja lähettämään Ukrainaan, jos vain hinnasta päästäisiin sopuun.
Puolustusministeri Dedonder on julkisuudessa sanonut, että tankit myytiin 10 000–15 000 kappalehinnalla, mutta nyt niistä pyydetään 500 000 euroa, vaikka ne eivät sellaisenaan ole toimintakykyisiä.
1:42
Dedonder ei nimeltä maininnut OIP:ta tai Versluysia, mutta hänen on tulkittu tarkoittaneen sitä.
Versluys kiistää ministerin väitteet. Hänen mukaansa yritys osti 50 panssarivaunua, joista 33 oli käyttökelpoisia, noin kahdella miljoonalla eurolla. Se tekisi myyntihinnaksi 40 000 euroa per tankki.
Versluysin mukaan hän ei myöskään ole antanut Belgian hallitukselle mitään takaisinmyyntihintaa, eikä panssarivaunujen kunnostuskaan ihan halpaa ole.
– Myyntihintamme on 200 000–400 000 euron välillä riippuen siitä, mitä meidän täytyy tehdä. Esimerkiksi jos meidän täytyy vaihtaa tulenhallintajärjestelmä, se maksaa 350 000 euroa.
Syytöksiä Ukrainan hädällä rahastamisesta
Versluys – joka ei halua itseään kutsuttavan asekauppiaaksi – ei ole vakuuttunut siitä, että hänen uhkapelinsä todella kannatti. Vaikka onkin jo myynyt ainakin kevytpanssarivaunuja Britannialle, joka on lähettänyt ne Ukrainaan.
The Guardianille hän kiistää syytökset Ukrainan hädällä rahastamisesta.
– Kaikki luulevat, että teemme paljon rahaa, mutta katsokaa ympärillenne: varastohalli on yhä täynnä.
– Otimme tankit vastaan, kun kukaan ei niitä halunnut. Nyt haluaisimme nähdä ne Ukrainassa.
3:35