Bensiinin kuluttajahinta kääntyi elokuussa ensimmäistä kertaa laskuun sitten vuodenvaihteessa tapahtuneen notkahduksen, selviää Öljy- ja biopolttoaineala ry:n kuluttajahintaseurannasta.
95E-bensiini maksoi elokuussa 152,4 senttiä litralta, mikä on neljä senttiä viime kuuta vähemmän.
Myös 98E-bensiinin ja dieselin hinnat kääntyivät laskuun. 95E-bensiinin hinta litralta oli 158,6 senttiä, dieselin 129,5 senttiä.
Kuluttajahintaseurannan hinnat eivät ole koko Suomen keskiarvoja, vaan ne on laskettu Helsingin, Mikkelin, Oulun, Rovaniemen, Seinäjoen ja Turun kuluttajahintojen mukaan joka kuukauden 15.päivä.
Taustalla öljyn ylitarjonta
– Taustalla on raakaöljyn hinnan lasku, mikä näkyy suoraan öljytuotteiden hinnoissa, kertoo Nesteen hinnoittelupäällikkö Olli Pyykönen.
Öljyn hintaan vaikuttaa Pyykösen mukaan moni asia. Kiinan laskevat kurssit ovat laskeneet öljyn kysyntää. Lisäksi bensiinin ja dieselin hinta nousee kesällä suhteessa öljyyn Yhdysvaltojen autoilusesongin vuoksi, talvella taas öljy kallistuu lämmityksen lisääntyessä. Bensiinin hintaa laskee myös euron vahvistuminen suhteessa dollariin.
– Eniten hintaan vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan tasapaino. Pohjois-Amerikassa luiskeöljyä tuotetaan yhä enemmän, ja samalla OPEC-tuottajamaat ovat antaneet hinnan painua puolustaakseen markkinaosuuttaan. Tämän vuoksi maailmassa vallitsee öljyn ylituotanto ja ollaan siirrytty raakaöljyn niukkuudesta ylitarjontaan, Pyykönen kertoo.
Hinnat jatkanevat laskuaan, jos öljyn kysyntä heikkenee
95E-bensiinin hinta oli alimmillaan useaan vuoteen tämän vuoden tammikuussa, jolloin litra maksoi 136,7 senttiä. Yhtä alhaalla hinta oli viimeksi vuoden 2010 helmikuussa. Hinta kuitenkin lähti tammikuun notkahduksen jälkeen nousuun.
Pyykönen ei halua arvailla, millä hinnalla autoilija bensiininsä tulevaisuudessa saa.
– Historia on opettanut, että öljyn liikkeitä on vaikea ennustaa. Kannattaa seurata globaalin talouden kasvuvauhtia, sillä öljyn kysyntä on linkissä siihen. Markkinat seuraavat herkkinä, millaista Kiinan öljyn kysyntä on jatkossa.